לייעוץ והתאמה 077-4243441

איך מתגברים על הפחד מכישלון

נמצאה הנוסחה לפחד מכישלון והצלחה. אל תסתכנו. תימנעו. בשיטה הזאת, אף אחד לא יבקר אתכם.ן ואף אחד לא ישפוט אתכם.ן על הכישלון, על אי ההצלחה. הימנעו מכישלון בכל מחיר!!! הישארו בעבודה הרגילה שלכם.ן, במקום הנוחות שלכם.ן. במסעדה, תלכו על בטוח. תזמינו את אותה המנה כל הזמן. כשאתם טסים לחו"ל, טוסו תמיד לאותו יעד, ובבתי המלון בארץ, לכו על אותו בית המלון תמיד. כשאתם רצים, רוצו תמיד באותו מסלול. אל תסתכנו.

איך זה מרגיש לכם.ן?

ה"סטארטאפ" שהצעתי בפתיח, מהו במונחי האימון? תקיעות. בהחלט תקיעות.

אם תחפשו כישלונות מפורסמים בגוגל, תקבלו למעלה מ50 מיליון תוצאות. כישלון בהגדרה המילונית, הנו המושג המנוגד להצלחה.

מהו הצלחה ומהו כישלון? בילדות ובבגרות שלנו תמיד לימדו ודחפו אותנו להצלחות, אך ללמד אותנו כיצד להתמודד עם כישלון, זה לא במגרש! חלילה שניכשל. הסטריאוטיפ שיצרו בתודעה שלנו היא להיות אנשי ההצלחה.

יש לזכור כי נולדנו לעולם עם 2 פחדים מולדים: פחד מרעש ופחד מנפילה. שאר הפחדים שקיימים בנו אנו מאמצים עם הזמן . דברים חדשים שקורים בחיינו, שאנו בוחרים שיקרו בחיינו מרתיעים אותנו. מכניסים אותנו למצב של אי וודאות ופחד.

את הפחד מסווגים ל- 2:

  1. פחד אמיתי
  2. פחד מדומה

פחד אמיתי

פחד אמיתי הנו צורך אבולוציוני. פחד ממשי שמהווה סכנה על קיומנו: אירוע טרור, שריפה, שמלווה בסממנים פיזיים שבו האדרנלין עולה ובו האדם מפסיק לעשות מה שעשה ופונה לטפל באיום. התגובה הטבעית במצב של סכנה על קיומנו יכולה להתבטא ב – 3 צורות: Fight, Flight Freeze.

כל אדם ומנגנוני ההגנה שלו שאינסטינקטיבית או שיברחו, או שיקפאו במקום, או שיילחמו.

פחד מדומה

פחד מדומה זאת מחשבה. זה הסיפור שנספר לעצמנו על אירוע שטרם קרה. במרבית המקרים, הוא בכלל לא התרחש. "99% מהפחדים שעוצרים אותנו כל החיים ומסמנים את הגבולות שלנו נקראים פחדים מדומים". (אלון אולמן).

אנחנו צריכים לקחת את ההחלטה האם לנהל את הפחד המדומה הזה ולצאת ממקום הנוחות ולפרוץ את הגבולות שלנו ולהגשים את עצמנו או שבעצם, הפחד הוא שינהל אותנו. ונישאר במקום הנוחות שלנו. בתקיעות אמיתית. ההחלטה בניהול הפחד המדומה יצליח בתהליך אימוני. המתאמן.ת יגיע בבשלות גבוהה לרצון לפרוץ את הגבולות של עצמו.

בספר "6 שיטות להערכה עצמית" של הפסיכולוג נתניאל ברנדון, הוא כותב שפחד מכישלון הוא הפחד מפגיעה בערך העצמי שלנו. "אין גורם חשוב יותר בנפשו של האדם ובמוטיבציות שלו מאשר האופן בו הוא מעריך את עצמו". ומשם, כפורץ דרך בתחום, הוא מביא את ההנחה שהערכה עצמית נמוכה היא לא "גזר דין" והיא ניתנת לשינוי.

הערך העצמי שלנו מורכב מ- 2 מרכיבים: מסוגלות עצמית ותחושת שווי עצמי.

מסוגלות עצמית - היא תחושת בטחון עצמי הפנימית שיש לנו שאנחנו מסוגלים להתמודד עם כל אתגרי החיים בדרך למטרות שלנו, גם אם נכשלנו וגם אם הצלחנו.

תחושת שווי עצמי – התחושה שאנחנו בעלי ערך בעולם הזה. מעצם היותנו מי שאנחנו. אנחנו ראויים להיות מאושרים ללא קשר לתוצאות.

כשנחבר את 2 היסודות האלה בחיינו ההערכה העצמית שלנו היא חזקה, בעלת חוסן מנטלי, אנחנו מודעים לפוטנציאל שאנו מביאים איתנו לכל מקום, המוטיבציה שלנו לייצר הצלחה עולה. וכאשר אין לנו את היסודות הללו יציבים במנטליות שלנו, נרגיש פחות ראויים, פחות שווים, לא מספיק טובים, ואז, תחושת המסוגלות שלנו גם נפגעת. כאשר נרגיש עם שווי עצמי ומסוגלות עצמית גבוהה, נוכל לעמוד בפני כל כישלון וכל הצלחה.

פרופסור קרול דואק, אחת החוקרות המובילות בעולם בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מתמחה בפסיכולוגיה של האישיות ושל המוטיבציה, מדברת על 4 יסודות של התמודדות עם פחד מכישלון והצלחה.

  1. הימנעות
  2. הכשלה עצמית
  3. התנסות באי מימוש פוטנציאל
  4. המסוגלות לחוות כישלון והצלחה

הימנעות היא התנהגות מאד נפוצה. לדוגמא, בישיבת דירקטוריון, העברת מצגת. צחקו עליך. נוצר קשר בין גירוי לתוצאה ואז נוצרת הימנעות מדבר שמלחיץ אותי. קיימים סוגים רבים של הימנעות שיושבים על הקשר בין גירוי לתגובה, לדוגמא: הימנעות מלנסות לתאם דייטים, הימנעות מלדבר מול קהל, הימנעות מלהיתקל בכלבים, הימנעות מלומר למנהל שלי מה אני חושב ועוד רבים...הפחד ממה יגידו משאיר אותו שם. לא מנסה כדי לא להפסיד.

הכשלה עצמית היא הרס עצמי. מתרצים.ות, מדחיקים.ות, מאשימים.ות את הסביבה. את כולם.ן – למעט, לקחת אחריות ולשאת את הכישלון. יום לפני תחרות, נאכל ארוחה כבדה. נאשים את הארוחה. יום לפני הרצאה, נשתה עם חברים. נאשים את היציאה עם החברים. הכל חוץ מלקחת אחריות על עצמנו. סיבת הכישלון שלנו הם הגורמים החיצוניים.

התנסות באי מימוש פוטנציאל אלו המקרים שהכשלתם.ן את עצמכם.ן בכוונה. כשאנחנו עושים.ות הכשלה עצמית, כי המשימה לא מספיק חשובה לנו. אין פה איום על הערך העצמי.

המסוגלות לחוות כישלון והצלחה אלו א.נשים שמתמקדים.ות בביצוע. ולא בגורמים חיצוניים של "מה יגידו אם"... הם אלו שיקחו אחריות על הפעולות שלהם ועל הביצועים שלהם.ן תחושת המסוגלות היא סוג של נבואה שמגשימה את עצמה. יש לו.ה הערכה עצמית של מנצחים.ות. נשאר.ת יציב.ה מול כל משבר, אתגר וביקורת.

נוגדני הפחד הם: ידע, פעולות, תרגול וסביבה. אם נטמיע היטב את נוגדני הפחד, נגיע למקומות אחרים בחיים, מקומות שירגשו אותנו, טוב ושפע שמתלווה עם ההתמודדות הזאת.

על מנת להביא את המתאמנים.ות שלנו להתמודד היטב עם הצלחה וכישלון, נעבוד על חיזוק הערך העצמי שלהם.ן.

רובין שארמה מסכם את התובנות שהובאו במאמר במשפט: "המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא גם המקום שבו נמצאת יכולת הצמיחה הגדולה ביותר שלך".

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", בוגרת "קוד האימון", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מצוינות אישית באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top