לייעוץ והתאמה 077-4243441

החופש הגדול – ממרחב הדאגה למרחב ההשפעה

מרבית חיינו הם חיים ללא מערכת שעות של משרד החינוך. והנה, החופש הגדול הגיע. הזדמנות מצוינת לראות מי אנחנו באמת.

כעת, כאשר אין מסגרת חיצונית, זה הסמסטר הכי משמעותי שיש לנו בכל שנה. טעימה של החיים הבוגרים.

כיצד נאמן ונדריך את ילדינו לעשות זאת הכי טוב שרק ניתן? באילו פעולות נבחר על מנת ליצוק להם.ן משמעות? מה תהיה שגרת היום שלהם.ן? במה נמלא את הזמן שלנו? כמאמנים.ות או כאלו שהם כרגע בדרך להיות שם, קיבלנו את כל המיומנויות הנדרשות על מנת לייצר הצלחות גם כאן.

על 7 טיפים מנצחים לחוויה אחרת של החופש הגדול, במאמר זה.

בואו נרים רגע "רחפן" ונביט מלמעלה - נזכור שאלו ימים שלא יחזרו על עצמם. הילדים שלנו יגדלו וכולנו נתגעגע לתקופה הזאת. ולכל תקופה יש את הקסם שלה. וכמו בכל שנה, כפי שמגיע חג סוכות, או פסח, מגיע גם החופש הגדול. מפתיע? זה יפתיע את אלו שלא יתכננו. אלו שיידעו לתכנן – יקבלו אותו אפילו בציפייה.

טיפ מס' 1 – תכנון

זוכרים.ות כי הגדרת מטרה היא גורם מנבא להצלחה? כאן, ככל שנגדיר את מטרת החופשה, כך נשיג את מה שרצינו שיקרה.

נשאל שאלות ביחד. מה עושים? למה אנחנו כהורים זקוקים? כיצד נהיה יותר אפקטיביים בזמן שדורש מאתנו אינטנסיביות וקשב גבוה לילדים? מה ייצר לנו וגם להם שקט? איך זה ייראה? איך נרצה שהבית יתפקד בתקופה הזאת? איזו אווירה נרצה שתשרור ומה ניתן לעשות על מנת שזה יקרה?

הילדים.ות שלנו הרבה יותר מהרגיל בבית. הקפדה על שיגרה ככל שניתן, תשמור על רמת שלווה מאוזנת. אם ניצור להם זמני ארוחות, תוכן ופעולות ושינה באופן עקבי, נוכל להביא למצב מאוזן. ושוב, כל משפחה עם המטרה שתציב לעצמה.

טיפ מס' 2 – תיאום ציפיות ביני לבן/בת הזוג שלי

נבדוק בינינו כיצד נוכל להיות יותר אפקטיביים בתקופה העמוסה הזאת. אולי לקום שעה קודם על מנת להכין את הארוחות, או ערב קודם, סידור של זמני העבודה בקריירה בחלוקה הדדית בין בני הזוג, אם אפשר לייצר שם גמישות, תוכל לסייע בתקופה זו. תכנון ותיאום ציפיות הוא קריטי על מנת שלא נצא חבולים ומותשים מהחופש הגדול. אפקטיביות מצד אחד, וחלוקה בעומסים מצד שני.

טיפ מס' 3 – תיאום ציפיות עם הילדים.ות. לתת להם את אפשרות הבחירה.

יש לנו נטייה, כהורים להחליט מה יקרה. להחליט מה יקרה זה לא תיאום ציפיות. כפי שהספקנו להכיר כמאמנים.ות, לתת לצד השני את אפשרות הבחירה, מתוך הרצונות שלו, והערכים, יצרו שיתוף פעולה מלא ואושר.

אני קוראת לישיבת התכנון ותיאום הציפיות עם הילדים: "סיעור מוחות". ממש כמו בלמידת עמיתים. ילדים הם הפרטנרים הטובים ביותר שנגלה. כל פעם שנחשוב שהילדים על ה"כתפיים שלנו", אם נעצור רגע לתכנן, לשתף ולהקשיב להם ומתוך הגבולות, נצליח להטמיע חופש בחירה, ניצור שותפים אמיתיים לדרך.

אם נדע להשתמש בפרמטרים לשייכות מלאה, ילדינו ירגישו אחריות, שוויון ערך בבית. יש כאן התייחסות אישית. הקול שלהם נשמע ונחשב. אנחנו, כהורים מתווים ומאמנים אותם. מראים להם את הדרך. ככל שניתן להם להחליט ולהשפיע, קנינו את עולמם. נתפלא לדעת שגם קולו של ילד בן 3, שווה הקשבה.

אז איך עושים "סיעור מוחות" אפקטיבי שכל הקולות נחשבים? ישיבה משפחתית, בה נגדיר כי לפנינו חודשיים של חופשה.

ניתן להגדיר מראש כי החודש הראשון הוא חודש קייטנה. לא כל הילדים מקבלים בהכלה את חודש הקייטנה, במיוחד ילדים שכבר כמעט הגיעו לסוג של עצמאות ושם אפשר יהיה לתכנן פעילות או שתיים לאחר זמן קייטנה על מנת ליצור להם סוג של תשוקה של מה יקרה אחר הצהריים.

בחודש השני ניצוק מה שהם חושבים שיהיה שם. ניצור "בנק רעיונות" של כולנו: ים, בריכה, סרט, הצגה, ביקור אצל הסבתא, חברים, נבדוק איתם "כמה שעות מחשב סבירות בעיניך", כמה זמן תוכל להקדיש למטלות הבית? אילו מטלות תוכל לקחת על עצמך ולעשות אותן בהצלחה? כאן נחזק את החוזקות שלו.ה. תחושת המשמעות ומה שהוא תורם לבית היא גם אלמנט מהותי ביצירת שייכות.

נשאל אותם מה שעת החזרה הסבירה בעיניך בשעות הערב? מה הציפיות שלך מחופשת הקיץ? וכמובן שניתן גם להגדיר תקציב לפעילות שבועית מחוץ לבית ולנהל אותו יחד איתם. כולנו שותפים ל"בנק הרעיונות". כמובן שמראש, נאמר להם שאנחנו מעלים רעיונות שלא כולם יתקבלו מפאת אלמנטים של תקציב או האפשרות ליישם, אך כן נקפיד לתכנן לפחות רעיון אחד של כל ילד.ה. יש לנו "בנק רעיונות". כעת, ניתן לתכנן היטב את החופשה.

טיפ מס' 4 – שיחה שבועית משותפת

בדיוק כמו בחדר האימונים, הוצאנו את עצמנו לפעולה. בואו נבדוק מה קרה. מה הצלחנו לבצע, מה לא? מה זה אומר על התוכנית שלנו אם לא עמדנו בה? יכול להיות שהעמסנו יתר על המידה? אולי שמנו את המשאבים דווקא בדברים אחרים מהתוכנית? ככל שנקפיד על שיחה שבועית, כך ניצור עומקים של תקשורת טובים יותר, ואנחנו בעצם מדריכים אותם לבצע בקרה עצמית מול מה שהגדרנו לעצמנו.

טיפ מס' 5 – סביבה מנצחת

בשנים האחרונות, אני רואה יותר ויותר יוזמות שנוצרות בין משפחות חברים: "קייטנת משפחות". ביצירת מנגנון זה, העומס המוטל על משפחה אחת מתחלק בין כמה משפחות. וכך בעצם, נרוויח הדדיות ושותפות, הילדים באינטראקציה חברתית, ויש כאן חלוקה בנטל. שיתופי פעולה מעין אלו הם סביבה מנצחת.

טיפ מס' 6 – השקעה בנכס הכי יקר שלנו – עצמנו

כדי למלא אחרים, עלינו להקפיד למלא את עצמנו, כהורים. לצאת לדייט אחת לשבוע, להתמיד בספורט או כל מה שעושה לנו טוב. כשאנחנו נוקטים בגישת "לתת כדי לתת" ולא מזינים חזרה את עצמנו, אנו עלולים להתרוקן ותיווצר סיטואציה של קושי למלא חזרה אחרים.

טיפ מס' 7 – שקיפות, פתיחות והבנה

בואו נדבר רגע על ילדים מתבגרים. שם ההתנהלות שונה מילדים קטנים. הם דעתנים, המרחב החברתי מאד משפיע על הבחירות שלהם.ן וכן, איזה מזל שילדים לא נולדים בגיל ההתבגרות.

לעולם לא נצליח להיות ההורים לילד שהם רוצים שנהיה. בתוך התקשורת, וההתאמה נצליח לעשות את זה ביחד. יש להם גם מה לומר וגם אם הם לא מסכימים אתנו, זה בסדר. הפתיחות, השקיפות והתקשורת היא קריטית בגיל הזה.

בסופו של דבר, ה"מגרש" האמיתי של הילדים שלנו הוא בבית. האם נרצה לגדל ילדים שהם מרצים או ילדים עם דעה? להבין אותם, זאת המתנה הכי גדולה שאנחנו יכולים להעניק לעצמנו.

זה היכולת לראות ולהבין ילדים ברמה של להבין איך הם חושבים. תוכנת ההפעלה. הילד שלנו הוא שליח. הוא בא ללמד אותנו משהו על עצמנו. יש שם משהו עמוק. כאשר הוא עושה דווקא הוא אומר – "תן לי גם להחליט" וכאשר הוא לא דובר אמת – הוא בעצם אומר "אני מפחד מהתגובה שלך". "יש משהו בקשר אתכם שגורם לי לא מספיק בטוח באיך אני אמור להגיב".

ישנו מושג אדלריאני שמדבר על "בניין חיים". אם אני בת 40, בן ה-4 שלי לא יראה את אותו נוף מבניין החיים. על הפער הזה, לעיתים, אנחנו כועסים.

הפער הזה, כל הזמן יישמר. ועלינו מוטלת האחריות להיות שם המאמנים.ות שלהם.ן לחיים. וככל שנקדים לעשות זאת, נאתגר אותם לקראת החופש הגדול מתוך שדר של אמון בהם, ביכולות שלהם ונבליט את חוזקותיהם בכל דבר שיבחרו לעשות, ונעשה זאת מתוך הבנה וחמלה על הפער הזה בבניין החיים ומשם, נרוויח מערכת יחסים טובה, המבוססת על אמון, שותפות ולקיחת אחריות.

ליישם את שבעת הטיפים הללו זאת עבודה. כל מערכת יחסים, דורשת השקעה אם נרצה שתהיה מוצלחת ומבוססת היטב. השקעה בחוויות, שותפות, חיזוק חוזקות ואפשרות הבחירה, היא ההשקעה הטובה ביותר שיש בכל מערכת יחסים.

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", בוגרת "קוד האימון", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מצוינות אישית באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top