לייעוץ והתאמה 077-4243441

10 קודי החזרה מהחופש הגדול למסגרות החינוך

חום יולי אוגוסט מסתיים לו בעוד מס' ימים ואיתו החזרה למסגרות החינוך מתחילה.

בואו נודה על האמת, רוב הילדים והילדות ברגשות מבואסים מהחזרה לשגרת הלימודים ויש גם לא מעט הורים שדי התאהבו בקונספט של אזור הנוחות בחוסר ההתמודדות עם אתגרי הבוקר.

האתגרים שכולנו פה מכירים.ות מקרוב: הבקשות לשינה מוקדמת, השכמות הבוקר, מרתון הכריכים, ההכנה מראש של ארוחות הצהריים, מתקפות הבוקר של הכנת הציוד הנדרש ליום הלימודים. מילוי מטלות לימודיות. הלחץ חוזר!

ביצענו סקירה מקצועית והבאנו לכאן את הטיפים המקצועיים ביותר לחזרה טובה ומיטיבה.

לחלק מילדינו החזרה לשגרת הלימודים עלולה להיות לא פשוטה ואפילו מטלטלת. החוויה היא מעבר חד מחופשה, כיף ובילויים משותפים עם משפחה וחברים למסגרת של סדר יום קבוע, בנוסף לציפייה הגדולה ולהתרגשות.

ישנם שני אלמנטים להכנה מנטלית שחשוב שיקרו בימים טרם החזרה לשגרה:

  1. חשיבות ההכנה הרגשית, המנטלית והפיזית - ממקדת את ההכנה לחזרה לשגרה מס' ימים לפני סוף החופשה. ממש הדמיית המציאות שמתרחשת עם פתיחת שנת הלימודים בהיבט ארוחות, שעות שינה, הגבלת שעות מסך, שעת השכמה ולינה. החזרה למסגרת החינוכית יכולה להיות דבר מורכב וקשה, ועצם היציאה ממנה מביאה לשינוי הרגלים בכל הקשור לאורח חיים בריא. תקופת החופש הגדול מהווה פרק זמן לא קצר, ולכן מומלץ להתחיל ולתרגל מראש ובהדרגה את החזרה לשגרה, ולא לחכות למעבר חד ברגע האחרון. החזרת שעות השינה על מנת לדמות את השעה בה יצטרכו לקום בבוקר לבית הספר הנו קריטי להכנה פיזית מיטבית, כנ"ל לגבי הגבלת זמן מסך בסמוך לשעת השינה על מנת לא לפגוע בהפרשת המלטונין – הורמון השינה.
  2. חיזוק קשרים חברתיים - של החברים מהגן/מבית הספר על מנת לחזור לסביבה מוכרת ולא זרה להם. גם אנחנו כאנשים מבוגרים מעדיפים להגיע למקום חדש מלווים בעוד חבר/ה או בן זוג ויותר נעים מאשר להגיע לבד - הביחד נותן כוח וביטחון ומקטין את תחושת המבוכה, אם קיימת. אם זה לא מתאפשר לוו אותם.ן אתם.ן לביה"ס.

מובאים לכאן 10 "קודי החזרה למסגרות החינוך" - טיפים מהעולם האימוני:


  1. לשוחח על הציפיות, האכזבה, החששות והפחדים מהלא נודע:

חשוב לדבר על הרגשות, לגלות אמפטיה לחששות ולפחדים ולהבין את האכזבה מהחזרה למסגרת ולפרידה מימי הכיף. נברר איתם על מה הם חושבים, למה הם מצפים ואם יש דברים שמהם הם חוששים, תחשבו על עצמכם חוזרים לעבודה אחרי חופשה ארוכה, או מחליפים מקום עבודה... לא פשוט!

2. לחזור למסלול:

  • להתחיל לחזור בהדרגה לשעות שינה סבירות ומותאמות לגיל הילד. זה לא קורה ביום אחד. כשבוע לפני סיום החופש הגדול, שנו בהדרגה את הסדרי שעות השינה, העירו אותם כל יום מוקדם יותר כך שעד שתתחיל שנת הלימודים כבר יתרגלו לקום בשעה מוקדמת וכנ"ל לגבי שעות ההירדמות, כנ"ל לגבי זמני הארוחות - יש ילדים שלוקח להם יותר זמן להתאפס חזרה למסגרת הלימודים.
  • עם הקטנים - לעבור שוב על הדרך לבית הספר, ללכת אותה יחד לפני, להיזכר, המוכר הוא המקום הבטוח.
  • עם הבוגרים – תנו להם את אפשרות הבחירה. בלתת אפשרות בחירה, אנו מעבירים את האחריות אליהם.ן.

3. להכין מראש את הילקוט והציוד לביה"ס:

כשבוע לפני תחילת הלימודים כשכולכם רגועים ונינוחים, זה הזמן לסיים את הקניות של הציוד הנדרש, להתחיל להכין את הילקוט, הקלמר, לסדר את הספרייה, לעטוף את הספרים וכו' כך שזה יהפוך לחוויה בפני עצמה – חשוב לא לדחות זאת לרגע האחרון כשאתם בלחץ של זמן.

4. לחסוך בזמן בבוקר ההתארגנות:

בחירת הביגוד ערב קודם עם מתן 2 אלטרנטיבות לבחירה על מנת להקל במיוחד על הקטנים ולחסוך זמן בבוקר ההתארגנות.

5. ארגון וסדר יום קבוע מייצר רוגע ותחושת ביטחון:

  1. חשבו יחד על רעיון כיצד ירצו להתעורר בבוקר (אם בסיועכם או ע"י שעון מעורר).
  2. הכינו יחד תפריט בריא ומועדף שירצו לקחת לבית הספר לארוחת עשר. לוח ארוחות מתוכנן מראש, יחסוך זמן ואנרגיה. תקף לכל גיל. גם לבוגרים.
  3. תכננו יחד איך יגיעו למסגרות ומי יאסוף אותם בסוף היום.
  4. קבעו יחד סדר יום וזמנים קבועים לארוחת צהרים, שיעורי בית, זמן מסכים, חוגים, חברים וכו' – תיאום ציפיות והסכמים מקדימים, ימנעו חיכוכים בשלב מאוחר יותר סביב המטלות.

6. לחדש ולרענן את הקשרים עם החברים מביה"ס/מהגן :

עודדו אותם להיפגש עם חברים שלא נפגשו במהלך החופש. אם מדובר בילדים צעירים יותר, אפשר להזמין חבר או ליזום מפגשים, אפילו בפארק או בגינת שעשועים ואם מדובר במסגרת חדשה אפילו תקיימו גיבוש משותף – כך יחזרו לסביבה מוכרת ולא זרה להם.

7. הציעו להם לתאם עם חבר או שניים להגיע יחד לביה"ס ביום הראשון:

תחושת הביחד תיתן להם תחושת ביטחון. החזרה למוכר ולידוע, גם בהיבט הסביבה הקרובה.

8. תחגגו ניצחונות! ציינו את היום האחרון של החופשה באופן מיוחד:

ציינו את היום האחרון בבילוי משותף, מפגש סיכום של כל החוויות שעברתם בחופשה או כל רעיון אחר שעולה בראשכם ובלבד שיצוין באופן כלשהוא, בנוסף יהיה נחמד לכתוב לילדים ברכה ואיחולים לשנת הלימודים החדשה.

9. זמן איכות קבוע

לקבוע זמן איכות קבוע, עד כמה שניתן עם הילדים, גם לאחר החזרה ללימודים. חשוב שהילדים ידעו שלמרות שכבר לא יהיה חופש גדול זמן האיכות הורה-ילד ישמר. זמן אחד על אחד (אפילו של חצי שעה ביום פעם או מס' פעמים בשבוע שבו הילד ידע שזה הזמן שלו.ה.

10. לראות אותם

גם לאחר תחילת השנה - להיות עם 'יד על הדופק', לראות אותם. לזכור שלחלק מהילדים ההתחלה קשה, פחות מרגשת, לדבר רגשות, ללא שיפוטיות, להסתכל להם בעיניים, להקשיב ולא לקפוץ לפתרונות עבורם. לדעת לשאול שאלות. פשוט להיות איתם ושם עבורם.

וגם אם תחילת שנת הלימודים מתעכבת, בשל עיצומים/שביתה, חשוב להעביר לילדים את המסר כפי שהוא. ההשקעה בחינוך היא השורשים של כל חברה מתוקנת. חשוב שהמורים.ות יתוגמלו כראוי. ותזכרו כי בכל דבר אפשר לראות את הטוב. אז לא נחזור ל"מרתון" ההשכמות, הכריכים והעמידה בזמנים בבקרים. ניהנה עוד קצת מחופש. ואל תשכחו שהכל זמני וחולף. אוטוטו בכל הבתים בישראל השעונים המעוררים יתחילו לעבוד בקצב...

חשוב שנזכור - כל ילד עם קצב ההסתגלות שלו והוא שונה מילד לילד.

קחו נשימה עמוקה והיו אמפטיים, התחלה היא לא תמיד קלה. סדר וארגון חיצוניים וסביבתיים מייצרים גם סדר פנימי במחשבות, ברגשות ובהתנהלות. ההכנה המנטלית עבור ילדכם תסייע במידה רבה גם למנטלי שלכם.


הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", בוגרת "קוד האימון", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מצוינות אישית באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א.

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top