לייעוץ והתאמה 077-4243441

אימון מנטלי

כרצה למרחקים מזה שנים, אני יכולה לומר כי ללא האימון המנטלי, מתקיים קושי במתאמנים בעולם הספורט ביכולת ההתמדה שלהם.ן לאורך זמן, בהצבת מטרות והשגתן, ובהגדלת "טווחים" בהישגים.


העולם דורש מאתנו את הצעד הבא, ולכן אימון מנטלי הנו תחום משלים להצלחות בעולם הספורט. חוסר הוודאות לאורך זמן, עם האימונים, זקוק לקפיצת מדרגה. קפיצת המדרגה היא התשוקה וה"רעב" להצבת מטרות, הישגיות, ויכולת התמודדות מול אתגרי שליטה פנימית וחיצונית.

המאמר עוסק בארבעה נושאים עיקריים:

  1. מתי הגיעו להבנה שאימון מנטלי מחייב באימון ספורט מקצועי?
  2. כיצד נגרום למתאמן.ת שלנו להתמיד לאורך זמן?
  3. כיצד "נעלה על המגרש" את המתאמן.ת שלנו בצורה המנטלית המיטבית ביותר?
  4. טיפים לחיזוק בטחון עצמי באימון מנטלי ופיזי.

העולם האימוני המנטלי בספורט צמח מ-3 מקורות מרכזיים:

  1. מעולם הספורט. מדריך טניס, טים גאלווי מארה"ב שהתחיל לכתוב ספרים על העולם הפנימי, התודעה בשנות ה-70.
  2. עולם הקבוצות בספורט, הפוטבול האמריקאי והכדורסל.
  3. הפסיכולוגיה החיובית של מרטין זליגמן בסוף שנות ה-90.

טים גאלווי היה מאמן הטניס של נבחרת הרווארד. בספרו, "המשחק הפנימי של טניס" חולק חוויות של מסע אישי בהודו, שהוביל אותו לתרגול מדיטציה. ושם, בעצם, במסע הפנימי שביצע עם עצמו, הגיע לתובנה שההצלחה במשחק אינה נקבעת על פי החבטות של שחקני הטניס, אלא על פי המשחק הפנימי המתחולל בנפש השחקן בין החבטות. טים מדבר על 2 סוגי משחק:

  1. משחק חיצוני המתנהל מול יריב-שחקן טניס אחר.
  2. משחק פנימי המתנהל מול יריבים פנימיים.

מיהם היריבים הפנימיים של השחקן/המתאמן?

פחד, ציפייה של אחרים ממני, הערכה עצמית נמוכה, חוסר אמונה בעצמי.

גאלווי מציע בספרו: שינוי נקודת המבט הפנימית של השחקן. שינוי זה יאפשר שינוי של המשחק הפנימי באופן שישתקף מיד גם באופן המשחק החיצוני.

טים גאלווי ממחיש בדוגמאות שכאשר המתאמן מתבונן בדרך הפעולה שלו באופן לא שיפוטי ואמיתי, קיימים שינויים פיזיולוגיים בעצמו. גופו משנה את אופן החבטה באופן אוטומטי דבר אשר משפר מאד את המשחק החיצוני.

המאמן המנטלי מסייע ומקנה מיומנויות למתאמן לשנות את השקפתו הפנימית על חייו בדרך של הנחיה והתבוננות חסרת שיפוטיות בדרך להשגת מטרותיו. ומה עם יכולת ההתמדה של השחקן?

אחד ממאמני הריצה שאל אותי שאלה: "כיצד אני גורם למתאמנת שלי להתמיד"? סגנון הפעולה שלה הוא סגנון "ספרינטרית". מגיעה למטרה, מפסיקה, מגיעה ומפסיקה.

בתהליך ניבוי של אימון מוצלח ותמידי אחד הפרמטרים המרכזיים ביותר הוא לעבוד עם המתאמנים.ות שלנו על הצבת מטרות ראויות ביחס להישגים שלהם.ן – מטרת SMART -זה ה"דלק" שיאפשר התמדה לאורך זמן, עד שזה יהפוך ל"טבע".

זאת עבודה. אך היא הכרחית על מנת להחזיק אצלם.ן "תמונה מנצחת". זה חלק בלתי נפרד מהעבודה המנטלית שאנו נדרשים לעשות, בד בבד עם האימון הפיזי.

אימון מנטלי הנו פרמטר קריטי להשגת תוצאות להגדלת "טווחים" בספורטאים. אני מדמה את הגדלת ה"טווחים" הללו בכל הפלחים בחיים.

בדיוק כפי שאנחנו מציבים לעצמנו מטרה מרגשת, מפחידה וראויה לדוגמא בחיזוק קשר זוגי, כך הספורטאי מגדיל "טווחים" ביכולת הפיזית המשולבת מנטלית.

האימון המנטלי לספורטאים נועד לספורטאים מקצועיים, וגם לילדים ומתבגרים שרוצים להתפתח בעולמות הספורט המקצועי.

באימון המנטלי נשים דגש על מיומנויות של: ריכוז, הרפיה, הדמיה והטמעת "מגבירי אושר" מעולם הפסיכולוגיה החיובית אצל הספורטאי. ע"י הקניית מיומנויות אלו, לומד.ת המתאמן.ת להתמודד עם תסכולים בהפסדים, תחרות, לחץ ועומס נפשי.

אלמנטים אלו יופיעו בהקניית מיומנויות בכל תחום שיבחר מתאמן מנטלי להרחיב תודעה ולהתמודד עם אתגרים.

המטרה העילאית של האימון המנטאלי – הוא לסגור את הפער בין היכולת באימונים לבין יכולת התפקוד במשחק.

"לעלות על המגרש", מכירים? מאמן העל, אלון אולמן, בסדנאות "קוד המנצח" ובתהליכים בנבחרות משתמש במושג "לעלות על המגרש". למה הוא בעצם מתכוון כאשר המתאמן שלנו מוכן "לעלות על המגרש"?

האימון המנטאלי מזהה את ה"מעכבים", ה"חסמים" מהו אותו מחסום? כל אחד עם הפודיום הפרטי שלו בחיים.

ה"תמונה המנצחת" והקשיים שעומדים בדרכו על מנת לעלות על הפודיום. ברמה לא מודעת, אנחנו שווים לפי התוצאה האחרונה שהשגנו.

בספורט, אתה לא תמיד אדם. אתה "תג מחיר" לפי התוצאה האחרונה שהשגת. כאשר אתה מנצח – אתה על "גג העולם" וכאשר הפסדת – אתה יורד ל"מצולות הנפש" שלך, מתחיל לחוות חוויה נפשית מאד מטלטלת.

ספורטאי או מתאמן מנטלי, בתחילת תהליך, ב- 90 אחוז מההישגים שלו.ה, מה שימלא אותו.ה או ירוקן אותו.ה, זה התוצאות שיגיעו אליהן.

"לעלות על המגרש", הוא מושג שכאשר "נטענו" במתאמן שלנו את "תחנות הדלק", העלינו לו למודעות את המשאבים והתשתיות שטבועות בו היטב, הוא מוכן להתנסויות. ושם "רוח המפקד" תשרור לאורך זמן.

חיזוק בטחון עצמי מחייב לפני כל משחק, או תחרות, כדי להיות בתחושת שליטה. בטחון עצמי, שקט נפשי, וכל פעולה שהמתאמן.ת יבצע שם. אם לא ניישם כלים אימוניים, יחווה קושי.

כיצד נגביר ביטחון עצמי במתאמן שלנו?

אנחנו חיים יום יום ב-3 עולמות עיקריים:

  1. עולם מנטאלי - כל המחשבות שרצות לך בראש
  2. עולם רגשי - כל הרגשות שאתה מרגיש בבטן. בפנים: כעס, אושר, תסכול, אכזבה.
  3. עולם פיזי - התזוזה והפעולה שלנו.

הסיבה העיקרית לביטחון עצמי נמוך, מתיישבת עם החמרת הציפיות שלך עם עצמך. "אני חייב להיות מושלם", "אני חייב להיות מצוין היום".

ברגע ששחקן או רץ למרחקים מציב רף ציפיות גבוה לעצמו, ומחמיר מאד, רף הלחץ גבוה. אם "יעלה למגרש" ויעשה טעות, אם ירוץ מרתון ולא ישיג את התוצאה שרצה, יגלה שלא עמד ברף הציפיות שיצא למשחק או לריצה.

הבטחון העצמי בסכנה כאן. הציפיות המחמירות לא עוזרות. יש כאן דרישה מעצמך להיות מושלם. מרבית השחקנים שרף הציפיות שלהם מוגזם – הם השחקנים שהכי קשה להם להתאושש מטעויות.

אין כאן סתירה לחלום לפרוץ גבולות. הדרישה להיות מושלם – זה כניסה לסטרס. מתחיל לשחק כדי לא לעשות טעויות. אמרת לעצמך לפני המשחק אני חייב להיות מושלם. זה או הכל או כלום.

הפתרון: לנהל את הציפיות. כוללת 3 שלבים פשוטים:

  • זרוק לפח את הציפיות מאחרים. מילים כמו "אני חייב להיות מושלם" – מכניסות ללחץ.
  • תיצור לעצמך שליטה מיידית על הפעולות שלך שאתה יכול לעשות אותן הכי מדויק שאפשר. אני שומר.ת על קצב אחיד וקבוע. או שאני מגביר.ה ב5 ק"מ אחרונים בשליטה מלאה. תתעסק.י ב-3 פעולות שנמצאות בשליטתך. ככה יקרבו אותך למטרה שלך.
  • להתחייב למטרות שלך. לזרוק את הציפיות ולהתמקד בפעולות שיקדמו אותי. אני מחליט.ה עם עצמי לפני משחק או ריצה. מחליט.ה ולוקח.ת פיקוד על מה הפעולות שאני יכול.ה לעשות.

לטווח ארוך אלו הדברים שיביאו רצים ושחקנים להצלחות ולחוסן נפשי גבוה. אני רואה איך הטיפים הללו מייצרים תהילה והישגים לשחקנים ומתאמנים מקצועיים, לבניית "תמונה מנצחת", איך אני מדמיין.ת את עצמי בקו הסיום, כמה אני סומך.ת על הגוף שלי שיביא אותי לשיא היכולת, וכמה אני נושמ.ת ומתדלק.ת את עצמי בחמצן למוח על מנת שיכולת הריכוז המנטאלית שלי תהיה גבוהה.

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מצוינות אישית באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

אימון מנטלי הגדרה

הרבה מאוד אנשים מלאים בכישרונות וביכולות יוצאות דופן, הם רק לא מבינים כי הדבר שמפריד בניהם ובין הגשמת החלום שלהם הוא הם עצמם. אימון מנטלי מסייע לכם בדיוק בעניין הזה, למצוא את הדרך ללמד את המוח שלכם להאמין בכך שהוא מסוגל. לא, אנחנו לא מדברים על הבנה טכנית של הנתונים בשטח, אלא, אנחנו מדברים על שינוי עומק, במטרה להקנות לכם כלים שיאפשרו לכם לחיות את החיים שלכם כמו שאתם חולמים לחיות אותם. נשמע מעניין? אנחנו כאן כדי לספר לכם עוד. 

כמה מילים על הגשמה עצמית וכבלים בלתי נראים

אתם מכירים את האנשים האלו שיודעים להגשים את החלומות שלהם באמת? לא פעם כאשר אנחנו שואלים אותם, בתחילת הדרך, איך אתה מתכוון לעשות את הפרויקט הזה? מאיפה יהיו לך המשאבים? איך תצליח להגיע אל היעד בזמן קצר כל כך ? הם בדרך כלל יגידו כי אין להם ממש מושג איך זה יקרה, הם רק יודעים שהחלום הזה עתיד להתגשם. אתם יודעים מה? באמת, בדרך כלל, הם מצליחים להגשים את המטרה במלואה. למה? משום שהם ידעו איך לנהל את המחשבות שלהם, איך לגייס את המוח לטובתם. אימון מנטלי לוקח אותנו אל המסדרונות העמוקים של הנפש, אל המחשבות המגבילות אשר ליוו אותנו לאורך השנים. לאורך המסע הזה, אנחנו לומדים איך לשחרר ממה שהיה בעבר ולהאמין בכך שיש לנו את הכלים לשנות את המציאות שלנו בהווה ובעתיד. 

כל יום בלתי מנוצל הוא יום שלא נקבל עוד בחזרה

הזמן שלנו על פני האדמה הוא נס, הוא מתנה אמיתית. אנחנו, בית הספר לאימון בשיטת קוד מנצח, רואים בתהליך של אימון מנטלי, את המפתח ליצירת חיים מאושרים, מלאים, כאלו שכל אחד היה רוצה לחיות אותם. אנחנו מאמינים כי יש לנו את הכלים לעזור לכם להתוודע אל היכולות שלכם ולהפוך את המציאות הגשמית, לעולם חדש והרבה יותר מרגש עבורכם. אנחנו נשמח לדבר איתכם עוד היום, ללמוד ביחד איך לגייס את הכשרונות שלכם כמו גם את המחשבות שלכם, למציאות חדשה ומרגשת. ממתינים לכם ממש עכשיו. 

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top