לייעוץ והתאמה 077-4243441

איך גורמים לארגון שלם לדבר באותה "השפה"?

לפעמים לא צריך לנסוע רחוק כדי לפגוש אנשים מרתקים וספציפית במקרה הזה למזלנו, הם אפילו נמצאים כאן אצלנו בקוד האימון.

אחד מהאנשים האלו הוא גולן אטד, סמנכ"ל פיתוח עסקי לחברות וארגונים בתחום האימון בארגונים ומוביל כבר שנה וחצי תהליכי שינוי פורצי דרך המתרחשים בחברות. גולן הוא ומאמן מוסמך מטעם קוד האימון ומלבד זה שהוא אוטודידאטקט מבריק, יש לו גם תואר ראשון בכלכלה וניהול , תואר שני במשפטים, הכשרה של מגשר עסקי ו פרקטישיינייר NLP.

בהיבט המקצועי גולן ניהל מעל 200 עובדים בתחום ההייטק בעולמות של Delivery, ניהול פרויקטים מורכבים ומכירות ועסק בניהול היברידי עוד הרבה לפני שזה הפך לטרנד. עיקר הניהול שלו היה מרחוק ונמדד על פי תפוקות. בתפקידו האחרון היה סמנכ"ל שיווק ומכירות ולאחר מכן עבר להיות יועץ ומאמן עסקי.


פגשנו אותו לראיון כדי לחדד, מה יש לעולם האימון להציע בתחום הארגוני

גולן, איך כל הניסיון המקצועי והאישי שלך קשור לאימון? איך הגעת בכלל לחשוב על זה?

"אחד הקשיים המרכזיים שנתקלתי בהם כמנהל הייתה ניהול המוטיבציה של העובדים. גם בתור יועץ הייתי בונה עם הלקוחות שלי תכנית פעולה ושמתי לב למגמה מעניינת – אנשים שהייתה בהם המוטיבציה הפנימית, מעין בעירה פנימית שראו למרחוק, התקדמו באופן מובהק ולעומתם היתר עסקו בשוטף ולא הצליחו להביא את עצמם לעסוק בפעילות שתקדם את עצמם ואת הארגון שלהם ואז נחשפתי לעולמות האימון. המנכ"ל הקודם שלי, עודד טל, המליץ לי על קורס אימון ובחרתי בקוד האימון של אלון אולמן, מעבר לתוכן הרציני והמשמעותי אהבתי את תהליך הליווי היסודי שעברתי שם עד ההסמכה כמאמן, הם סיפקו לי מתאמנים ועזרו לי לסיים את ההכשרה".

ומה קרה אחרי שעברת את קורס האימון?

"פשוט התאהבתי בעולם הזה. בניגוד לעולם הייעוץ שנתן לי את המה צריך לעשות ואת האיך צריך לעשות, עולם האימון הביא אותי לא רק למה ולאיך אלא גם למי, מי הבנאדם שאתה צריך להיות על מנת ליישם את אותה תכנית, איך משיגים מטרות שהן ברות השגה? וכשהתחלתי לאמן ראיתי שזה ממש עובד! אתה מייצר ערך פנימי לאנשים ומתוך מוטיבציה פנימית והם באמת עושים את זה".

ואיך הגעת להיות סמנכ"ל בקוד האימון?

"באותה תקופה לקוד האימון היה החזון להתחיל לאמן גם בעסקים ומכיוון שאני בא מהתחום החיבור הזה היה הכי טבעי. ככה למעשה התחלתי להוביל את תחום האימון בארגונים ויחד אנחנו עושים פריצת דרך משמעותית ומובילים חברות לשיפור ביצועים במהירות ובעוצמה שלא הכירו, כמו שאומר אלון אולמן וצודק.

המטרה היא לייצר בשורה התחתונה, כלכלה וסביבה טובה יותר לישראל. כשאנשים עוברים אימון ומשפרים את היכולות שלהם גם ברמה העסקית וגם ברמה האישית – ניתן לייצר סביבה טובה יותר".

מה למעשה כוללת התכנית של אימון בארגונים?

"לייצר ארגון שלם שמדבר באותה השפה, מוכוון מטרות ויעדים ברורים והוא ממוקד מאוד בביצועי החברה. יש לנו את היכולת לאמן כל סוג של ארגון, גם ארגון עם 400 עובדים. התהליך הזה נעשה במספר שלבים: אנחנו בונים עם הנהלת הארגון את "רוח המפקד" – שזה למעשה ה"למה" של הארגון, למה הארגון עושה את מה שהוא עושה. לכל ארגון יש כזה. איזה ערכים הארגון ירצה לעבוד על פיהם מול העובדים, הלקוחות, הספקים.

בתחילת התהליך אנחנו מתכנסים למפגש עם כלל המתאמנים בו אנחנו מספרים לעובדים/מנהלים על עולם האימון ואיפה זה נוגע בהם ברמה האישית, מציגים להם את "רוח המפקד" ומחברים אותם לתהליך ברמה כזאת שהם מצפים כבר להתחיל בתהליך.

אנחנו נותנים לכל עובד.ת להגדיר 2 יעדים:

  1. יעד קשור לתפקיד שלו – איזה יעד אני מגדיר לעצמי שעומד ברוח המפקד ומשדרג את התפקיד שלי בצורה משמעותית. איזה מדדים אני שם לעצמי?
  2. יעד שני – צ'ופר – יעד אישי – כל עובד יכול לעבוד על מה שבא לו, זוגיות, להפסיק לעשן, תחביבים, זו מתנה שהחברה נותנת לו כי אנחנו מאמינים שאנשים צריכים איזון. למשל כשאני משפר את התקשורת בבית עם אשתי והילדים אני משפר את התקשורת גם בעבודה, הכל קשור אחד בשני.

חשוב להדגיש כי אנחנו עובדים על פי הקוד האתי של לשכת המאמנים הישראלית וה- ICF ( International coach Federation ) ורק המטרה הארגונית חשופה לארגון, תוכן השיחות והמטרה האישית הינם חסויים ונשמרים בין המאמן למתאמן.

בין מפגש למפגש יש הרבה משימות אשר קשורות ל"מי" איך אני הופך לאותו בנאדם שיכול להשיג את המטרה. חשוב לציין שאנחנו לא מייעצים אלא מכווינים באמצעות כלים אימוניים אשר הופכים אותם לגרסה טובה יותר של עצמם. הפעילות עוברת בקרה של מדריכים מוסמכים הבודקים שהעבודה מתבצעת על פי המודל ומתקדמת לפי השלבים הרצויים וכללי האתיקה הנדרשים.

לאחר הגדרת היעדים אנחנו יוצאים לארבעה עשר מפגשים אישיים עם כל עובד ועובדת. כל אחד ואחת מהעובדים ממלאים שאלון שבאמצעותו אנחנו מתאימים לו את המאמנ.ת האישי הכי מדוייק.ת עבורו – המאמנים הם בוגרי קוד האימון שעברו כברת דרך ומגיעים עם רקע ניהולי שבאו מעולמות של ארגונים ועשייה מקצועית. אנשים כמוני".

ספר לנו איך תהליך האימון הארגוני משפיע למשל על העובדים

"לדוגמא, באימון של סמנכ"ל פיתוח בחברת הייטק מצליחה, עלתה סוגיה שהשפיעה באופן מהותי על התנהלותו, וזו הייתה התנגשות שהייתה לו באופן תמידי עם סמנכ"ל המכירות, הוא שנא אותו – זו המילה שהוא השתמש בה. הסיבה הייתה נעוצה בחילוקי הדעות בין המכירות לפיתוח, שאגב קורה המון בארגונים שיש התנגשות בין צוותי המכירות לצוותי הפיתוח או השרות. אחד הדברים הכי משמעותיים שעבדנו עליו זה השיח הפנימי שלי, מה אני אומר לעצמי? איך אני מגיע לפגישות? ואז עשינו תרגיל שבו החלטנו כי בפגישה השבועית הבאה הוא נכנס אחרת, הוא לא מפסיק לחייך כל הפגישה, הוא הולך להיכנס בנאדם אחר לחלוטין. הפגישה הייתה משנת חיים! מאותה נקודה והלאה, הם הפכו להיות חברים. סמנכ"ל המכירות אמנם לא הבין מה קורה אבל התאים את עצמו לווייב. באותו יום הם הלכו לאכול צהריים יחד והתחילו לדבר אחרת. אותו סמנכ"ל חווה חוויה דומה בבית, עם אשתו, אשר כל בקשה ממנה הייתה "מקפיצה" אותו וגורמת לו לכעסים. גם שם הוא נקט באותה שיטה וגילה שהדברים משתנים, לא בגלל שהאנשים סביבו השתנו אלא בגלל שהתגובות אליו היו שונות ברגע שהוא שינה את הגישה.

דוגמה אחרת הייתה דווקא של אשת קריירה שהייתה מאוד דומיננטית בבית אבל בעבודה הייתה שקטה ופחדה להביע עמדה, ולכן לא הצליחה להתקדם. איתה עבדתי על שכפול היכולות שהיו לה בבית, כלומר להביע עמדה, להיות אסרטיבית וכדומה, לעולם העסקי והיא פשוט עפה!!

זה משמעות האימון, אנחנו מסייעים ונותנים כלים לאנשים להיות גרסה טובה יותר של עצמם וזה מסב להם אושר!".

איזה חסמים אתה מזהה שקיימים בארגונים?

"יש מספר חסמים שאת רובם אנחנו כבר יודעים לזהות ולעיתים לבחור לא להיכנס לפרויקט.

למשל בשל חוסר מחויבות של ההנהלה – במקרה כזה, חוסר המחויבות מחלחלת כלפי מטה, מכיוון שכשההנהלה מחויבת אז כולם מתחילים לדבר אחרת. השפה היא יותר מקרבת, כולם פתאום מדברים בשפה אימונית שבעיקרה תמיד שואלת "איך כן?" ולא מספרת או מתרצת "למה לא?". השפה מאפשרת ומסייעת לכל העובדים להבין אחד את השני ולהתחבר לאותם מטרות ויעדים.

עוד חסם שאנחנו נתקלים בו הוא חוסר ההבנה בין המוצר שאנחנו מציעים למוצרים שמזוהים כ"מתחרים" אע"פ שהם שונים בתכלית ממה שאנחנו מספקים, כמו למשל סדנאות – סדנה היא משהו נקודתי ולא אישי ואינה כוללת הטמעה של ההרגלים, היא נחמדה להעשרה אך לרוב אינה נחקקת בתודעה של העובדים והשפעותיה מתפוגגות תוך זמן קצר. התהליך שלנו כולל הטמעה, תיעוד, משימות, שינוי תודעה, שינוי התנהגות וזה עולם אחר לגמרי ברמת ההשפעה שלנו על המודעות של המשתתפים ועל ההטמעה של הכלים בתודעה ובחיי היום יום של העובדים".

מה האתגר הכי גדול באימון בארגונים?

"האתגר הגדול ביותר הינו לייצר מחוייבות ראשונית. 90% מהמתאמנים נכנסים לזה בצורה מלאה. בהתחלה זה משהו שהארגון נתן להם או סוג של "הכריח" אותם לעשות, אבל מהר מאוד המתאמנים מבינים את הערך המוסף שתהליך כזה נותן להם הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית ורמת ההתמסרות שלהם לתהליך עולה ל 100%.

10% אחרים עדיין מתקשים לעיתים להתניע בגלל קשיים בארגון או בגלל שהם אולי פחות מתאימים לארגון. אבל האחוז הזה הולך ופוחת כי אנחנו כל הזמן לומדים איך לחבר את האנשים האלו ולספק להם את המאמנים הנכונים שיידעו לעבוד איתם. וגם אם לא ישפרו משהו ברמה הארגונית, הם ישפרו משהו ברמה האישית וזה ישפר גם את הפעילות בעבודה – שזה אגב משהו שהוכח ע"י מחקר ענק של חברת גאלופ (שמופיע בספרם "מבוס למאמן") ומחקרים נוספים".

מקרה מעורר השראה לסיום?

"עבדתי עם מתאמן שהוא בעלים ומנכ"ל חברה מצליחה אשר רצה להיות אבא מנהיג ולא אבא בוס. באחד האימונים הוא סיפר לי שהבן שלו אמר לו שהוא רוצה לעשות צניחה חופשית. בהיותו אבא שמרן וקצת פחדן, הנטייה הטבעית שלו הייתה להגיד "לא" אבל הוא החליט להיות אחר, המנהיג, ומה עושה מנהיג? צועק "אחרי" והוא הציע לו לעשות צניחה חופשית ביחד. מבלי להלאות אותך, בסופו של דבר, למעט אשתו כל המשפחה הלכה לעשות צניחה חופשית.

לאחר הצניחה הוא שלח לי ווצאפ שבו הוא מספר לי שהבן שלו אמר לו "אבא אני מרגיש עכשיו שאני יכול לעשות הכל", הוא זקף את כל המהלך הזה לזכות האימון שעבר ושלח לי הודעה מרגשת שבה הוא שואל "זה חלום או שזה אמיתי?".

וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים להעביר באימון – לעשות דברים אחרת ולהעביר את התחושה שאין פסגה שאני לא יכול לכבוש גם ברמה האישית וגם ברמת התפקיד שלי".

יש לך מסר שחשוב לך להעביר לארגונים שעוד לא עברו את התהליך?

"כן! תרכשו את התהליך, הוא לא יקר אבל הוא משנה חיים לאנשים ולחברות. לא צריכים להיות חברה עשירה בשביל להעביר את כל העובדים את התהליך הזה. אפשר לראות את זה בעיקר במשובים שאנחנו מקבלים עד כמה אנשים מדברים על שינוי מהותי בחיים, שינוי בביצועים, בהתנהגות ובעיקר שינוי תודעתי!

ואגב, אין טיימינג שהוא טיימינג נכון או לא נכון לזה, כל טיימינג הוא נכון. פשוט תתחילו ותראו איך דברים קורים.

אני כאן לכל מי שמעוניין לשמוע עוד על התהליך הזה, תהליך שכבר מזמן הוטמע בחברות הענק המצליחות בארה"ב ועכשיו נכנס בצעדי ענק למשק הישראלי".

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

לפרטים על אימון אישי לחברות וארגונים וקבלת 20% הנחה:

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top