לייעוץ והתאמה 077-4243441

איך להפוך מבוס.ית למאמן.ת

כמה באמת המיומנויות המקצועיות שלך בהלימה למה שהארגון זקוק בעידן הזה?

האם ההכשרות שעברת עד היום, הניבו תוצאות והביאו אותך להישגים טובים יותר בתחומי הניהול?

מה נדרש בתפקידי ניהול, בעידן הנוכחי בהתמודדות "פוסט קורונה" עם התמורות החדשות שהתרחשו, והתמודדות עם צרכי דור הY, ודור הZ?

מי הבוס שאת.ה רוצה להיות וכיצד תעשה.י זאת?


אתה משקיע כל כך הרבה זמן ומשאבים בגיוס עובד חדש. משקיע אנרגיה בתהליכי חניכה ולמידה על מנת להכניס אותו "לעניינים" מהר ככל האפשר. שירגיש בתחושת שייכות ומחוברות גבוהה. לקבל כתוצאה מההשקעה שלך עובד מחויב וחרוץ. פרודוקטיבי, שיביא תוצאות והישגים, שיעמוד ביעדים המצופים ממנו. ופתאום – ביום בהיר אחד, אחרי שהשקעת בו את מלוא מרצך, הוא פשוט קם ועוזב.

מזדהה עם התחושה הזאת?

על פיתוח והכשרת מנהלים:

ממצאים של מכון גאלופ העולמי מראים כי 2 מכל 3 עובדים אינם מרגישים מאושרים וממומשים בעבודתם. ב-15 שנים האחרונות 52% מבין 500 החברות המובילות בעולם (Fortune 500) נעלמו ובעוד בשנת 1955 אורך החיים הממוצע של חברה עסקית היה 75 שנים. היום אורך החיים הממוצע של חברה עסקית צנח ל-15 שנים . מסתבר כי האופן בו אנו עובדים, לא ממש עובד.

חברות משקיעות בכל שנה השקעה עצומה על פיתוח והכשרת מנהלים. אך מתברר שרק אחד משלושה מנהלים מסכים מאד כי בשנה האחרונה היו לו הזדמנויות ללמוד ולהתפתח. מנהלים מזדהים עם תחושות של לחץ ושחיקה, עומס, קושי ביצירת איזון בין החיים הפרטיים לקריירה ועל מצב גופני פחות טוב מאשר אנשים שלא מבצעים תפקידים ניהוליים.

מה שמאפיין מנהלים בדרגי הביניים היא תחושת ההוויה של להיות "בין הפטיש לסדן". מצד אחד הם משרתים את האינטרסים של דרג ההנהלה הבכירה וחייבים לנהוג בממלכתיות, ומאידך הם מתמודדים עם העובדים באופן ישיר ויומיומי. בעידן הנוכחי, המצב הלא יציב, הדורש צמצום מסגרות, שינויים ארגוניים תכופים, איזון במודל עבודה היברידי, החוסן הנפשי שלהם צריך להיות חזק וההתמודדות עם השינויים הוא אתגר.

אחת הגישות המסורתיות בפיתוח והכשרת מנהלים היא לזהות מהם הכישורים הנדרשים ממנהל. אך יש פה התעלמות מחוקי הטבע האנושי. לכל אדם טבועים משאבים: חוזקות ויכולות ליבה ייחודיים לו. "להתאים" את עצמך לכישורים נדרשים – זאת שיטה מסורתית שלמעשה "כופה" את כל המנהלים "להתיישר לימין" לאותו סגנון ניהול.

בשנים האחרונות מקומות העבודה השתנו בקנה מידה היסטורי. שיטות הניהול המקובלות היום תקועות באותו מקום כבר למעלה משלושים שנה. מחקר נוסף של גאלופ, המבוסס על עשרות שנות מחקר של מדעני ניהול, הוכיח כי הכשרת מנהלים האולטימטיבית שמניבה תוצאות והישגים, דורשת הכשרת מנהלים במיומנויות האימון.

אימון אישי למנהלים - לזהות את בסיס החוזקות ויכולות הליבה של המנהל

אימון אישי למנהלים מתבסס על פיתוח והכשרת מנהלים בבסיס החוזקות ויכולות הליבה של המנהל. והפרמטרים להצלחת התהליך הם:

  1. הכשרה שתעורר בך השראה.
  2. הוספת מיומנויות חדשות המותאמות לדור הנוכחי.
  3. הטמעה הדרגתית של כל מיומנות חדשה שתוסיף למיומנויות הקיימות, עד שזה יהפוך לטבע.
  4. ביצועיך ישתפרו משמעותית לאחר תהליך אימון למנהלים.

מנהלים בארגונים שיבחרו לרכוש מיומנויות אלו לתוך סל הכלים והכישורים שלהם, יהיו הם בעצמם "מאמנים" מצוינים שיקדמו את הארגון שלהם להישגים משמעותיים ויוצאי דופן.

4 צרכים בסיסיים שחייבים להתקיים כדי שעובד ירגיש משמעותי בארגון

ליפס ומורס, פסיכולוגים תעסוקתיים, בתיאוריית "משמעות בקריירה", מדברים על ארבעה צרכים בסיסיים שצריכים להתקיים על מנת שהעובד ירגיש משמעותי ובתחושת סיפוק גבוהה. בתהליך אימון למנהלים, נזהה מהם הפרמטרים החשובים לכל עובד ומה יגרום לו למוטיבציה גבוהה. ככל שארבעת הפרמטרים יתקיימו במתאם גבוה, נקבל עובד מאושר עם רמת מחוברות גבוהה לארגון.

  1. אוטונומיה: עד כמה הכישורים והיכולות שלי באים לידי ביטוי במרחב הפעולה וקבלת החלטות בארגון.
  2. משמעות: עד כמה אני מרגיש שבתפקיד אותו אני מבצע אני מרגיש שותף ל"רעיון גדול". סתם לדוגמא, אחות, בבי"ח יש לה את ההבנה שהיא מצילה חיים. האם מפתח קוד בחברת הייטק מבין את משמעות העשייה שלו מעבר לתוצאה העסקית? האתגר שלנו כמנהלים בארגונים לחבר את העובדים לרעיון הגדול שעומד מאחורי הפעילות שלנו וליצור מחוברות עובדים, כחלק מהתרבות הארגונית היומיומית.
  3. צמיחה והתפתחות, אופק קידום: הרצון להתקדם, להתפתח וללמוד הנו צורך בסיסי שנחוץ לשימור המוטיבציה של העובדים. ארגונים שמשקיעים בצמיחה והתפתחות מתמדת, ירוויחו עובדים שיתאמצו יותר ויעבדו ביעילות גבוהה. הנוסחה היא פשוטה – כאשר אנשים צומחים, ארגונים צומחים והסיכוי שלהם להתקיים לאורך זמן – גדל משמעותית בזכות השקעה זו. עובד שייכנס לעבודה מונוטונית בלי חשיבה אסטרטגית – העבודה לא תלהיב אותם. הם "יתנוונו" לאורך זמן.
  4. "גאוות יחידה": תחושת השייכות וחיבור לאנשים אחרים בארגון. חשיבות מכרעת המושתתת במערכות יחסים. הקשבה, אמפתיה, היכולת לראותם בכל מרחב אישי ומקצועי, ולגלות רגישות לצרכים שלהם, חיזוק והוקרה – כל אלה יתרמו לתחושת השייכות והמחוברות לארגון לאורך זמן.

על מנת להטמיע את הצרכים הבסיסיים הללו וליצור תרבות ארגונית עם שביעות רצון ורמת אושר מהגבוהות שיש, עלינו להפוך ממנהלים למאמנים בארגון.

ישנם מנהלים המשתמשים בכישורי אימון באופן טבעי. ומהם כישורי אימון?

  1. מנהל-מאמן יאמץ מיומנויות הנחייה. אינו מייעץ. אינו נותן פתרונות. מיומן בשאילת שאלות שיגרמו לעובדים שלו להגיע לתשובה הנכונה עבורם.
  2. מנהל-מאמן מסייע לעובד לנסח את המטרה אותה ירצה להשיג ומהווה "מגדלור" עבור העובד על מנת שיפעל לכיוון השגת המטרה.
  3. מנהל-מאמן רואה את ה"יש". ה"אין" – לא קיים. ככל שיעצים את ה"יש" בקרב עובדיו, ה"לא" יפחת.

מנהל-מאמן מאפשר לעובד אוטונומיה וצמיחה, מגביר אצלו את תחושת המסוגלות מתוך זיהוי הכישורים והחוזקות שלו.


"קוד האימון" חרט על דגלו את ההישגים המשמעותיים באימון אישי למנהלים בתוצאות הבאות:

  1. הטמעת מיומנויות וכלים של כל מה שנחוץ לבניית תרבות של מעורבות ופרודוקטיביות גבוהה.
  2. למידה ושינוי חשיבה בהטמעת "שפה אימונית" שמביאה ל"הנעת עובדים" המותאמת לעידן הנוכחי.
  3. בחירה "אולטימטיבית" של צוותי העבודה בארגון.
  4. מיומנויות שיביאו לשימור עובדים לאורך זמן. הקטנת "נשר".
  5. יצירת משמעות בחיי העובדים בארגון, שמביאה איתה תחושת שייכות גבוהה. יצירת משמעות בחיי העובדים בארגון, שמביאה איתה תחושת שייכות גבוהה.

כמה באמת היית רוצה שיהיה לך מנהל -מאמן? כמה אתה בעצמך רוצה להיות מנהל-מאמן? להטמיע סט מיומנויות שישפיעו על כל הפלחים בחייך. במערכת היחסים שלך עם העובדים, במערכות יחסים בין צוותים, ואפילו בזוגיות, הורות ועם חברים. אימון זה לא רק סגנון ניהול. אימון זה סגנון חיים.

*המאמר נכתב בלשון זכר אך פונה לשני המינים.

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מנהלים באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להרשמה לוובינר למנהלים

שייתן לך כלים להיות מנהל.ת טוב.ה יותר

ולהניע את העובדים שלך להצלחה

    הוובינר יתקיים ב-22.6, 20:00, מפגש זום // מספר המקומות מוגבל // בסמוך למפגש ישלח במייל וסמס קישור כניסה לזום.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top