לייעוץ והתאמה 077-4243441

מודלינג על הצלחה בעולם הקומדיה

ריאיון עם הסטנדאפיסט אסף יצחקי – על הדרך להצלחה

דנה פרי סגל | אוגוסט 2022

כשאנחנו רוצים להצליח בתחום מסוים, חשוב להכיר את מי שעשה זאת לפנינו, איך הוא עשה את זה? מה עזר לו להתגבר על מכשולים? איזו אסטרטגיה הוא או היא טוו לעצמם?

מושג חשוב בתחום האימון הוא מודלינג - שהוא מחקר או מעקב אחרי דמות שהיא מודל לחיקוי.

במהלך קורס מאמנים הסטודנטים אפילו פוגשים את אלון אולמן לסשן מיוחד של מודלינג בו אפשר לשאול אותו שאלות בגובה העיניים על הדרך שלו ועל ההצלחה שלו.

בנוסף, אחת המשימות שמקבלים הסטודנטים בקורס הכשרת מאמנים היא להציג דמות מעוררת השראה שעליה הם רוצים לבסס את המודלינג שלהם ולהתחקות אחרי סיפור ההצלחה שלה.

מדהים להתבונן מהצד כמה פרצופים יש להצלחה. יש סטודנטים שבחרו דמות מהמשפחה, אמא, אבא, דודים ואחרים בחרו במישהו שעבדו איתו, במנהל.ת/ מורה/ מדריך.ה, אחרים בחרו במנהיגים או מדענים מפורסמים, סופרים, מנטורים ופורצי דרך אחרים.

לכל סיפור הצלחה יש פנים אחרות אבל גם משהו במשותף, מדובר באיש או אישה עם תשוקה מתפרצת שלא וויתרו גם כשהיה קשה, שהתמידו והיו עקביים ומדוייקים בדרך למטרה.

בתור סטודנטית בקורס הכשרת מאמנים שהיא גם סטנדאפיסטית (אין ספק שזה שילוב ייחודי אבל בחיים האלו הכל אפשרי)...

אני מתבוננת, חוקרת ומשתתפת בתחום הקומדיה כבר כמה שנים, זה תמיד מעניין לפגוש מאחורי הקלעים את האנשים שעולים על במות, מה גורם להם להצליח על הבמה? מה גורם להם להצליח במדיה שמחוץ לבמה? באיזה סטייט אוף מיינד הם נמצאים, איך הם חווים הצלחה? איך הם חווים כישלון? איך הם ממשיכים הלאה ביום שאחרי כישלון או הצלחה מסחררת?

במקרה שלי, בעבר הפחד מכישלון היה אצלי מאוד חזק, הייתי עמוק באיזור הנוחות שלי, לא יוצאת מהמקומות שלא נעים לי בהם, בטח שלא מעיזה לדבר מול קהל. כי מה יהיה אם לא יאהבו אותי? יחשבו שאני מוזרה, לא חכמה, עושה פדיחות? רק שלא יהיו לי פדיחות!

ותכלס, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הפחד מכישלון בלי להתמודד איתו באמת הוא הימנעות ושם בדיוק הייתי עד שיום אחד החלטתי להאמין בעצמי ולהבין שאין הצלחה אחת או כישלון אחד ובשביל להצליח צריך גם להיכשל כמה פעמים אז "עליתי למגרש" כמו שאלון אולמן אומר ועשיתי את זה ומאז אני מופיעה באופן קבוע.

אז את הפחד מכישלון שיחררתי אבל לא את הפחד להצליח, מצאתי את עצמי בחוסר אמונה שאפשר להצליח בגדול, מתמקמת באיזור הנוחות עם הפחד לעשות פעולות שיעזרו לי באמת להצליח.

לכן כשקיבלתי על עצמי את פרויקט המודלינג, היה לי ברור שמושא המודלינג שלי צריך להיות סטנדאפיסט או סטנדאפיסטית שאני באמת מעריכה את הדרך שלהם ורוצה ללמוד מהסטייט אוף מיינד שלהן והדרך שלהם להצלחה.

יש לא מעט קומיקאים שאני מעריכה ולא אפתח פה רשימה מהפחד לשכוח מישהו אבל החלטתי לבחור במישהו מיוחד בעיניי, כי מצד אחד הוא קורע ברמות על, הוא ממלא אולמות עם קהל מעריצים שהולך אחריו והיסטוריה של עבודה ככותב בתכניות טלויזיה, ומצד שני, הוא אותנטי, מדויק ולא ממוסחר ויש לו לחלוטין את הדרך שלו – הסטנדאפיסט הזה הוא אסף יצחקי.

את אסף יצחקי ראיתי על הבמה בפעם הראשונה בסטנדאפקטורי, הוא היה אמן מוביל ואני הגעתי לאחת ההופעות הראשונות שלי בבמה הפתוחה.

הייתי בהרבה הופעות סטנדאפ בעבר אבל זאת הייתה הפעם הראשונה ששמעתי את הקהל צוחק כ"כ חזק, זה הרגיש כמו צחוק כ"כ עוצמתי ולא רצוני. פתאום הבנתי לאן יש לי עוד להגיע וזה היה מטורף.

תקופה לאחר מכן הקשבתי לפודקאסט של סטנדאפ "מאחורי כל צחוק" של אלדד שטרית (פודקאסט מומלץ!), הפרק על אסף יצחקי היה אחד הפרקים הכי מעוררי השראה. בפרק הזה אסף אמר שכדי להצליח על הבמה הוא צריך להיפטר מהפחד הכי גדול שמלווה סטנדאפיסטים... לא שלא יצחקו, אלא שלא יאהבו אותו.

באחת ההופעות שלו בתחילת בדרך דווקא שקיבל הזדמנות להופיע בספוט מכובד במועדון היחיד שהיה אז בארץ הוא החליט לגרום לקהל לשנוא אותו, עד כדי שאנשים נעמדו וצעקו בוז. מאותו רגע הדרך עבורו הייתה סלולה כי עם הפחד הגדול ביותר שלו הוא כבר התמודד.

מה שמדהים בעיניי באסף הוא שאת הדרך המדהימה שעבר עד שהגיע לטופ הוא עבר למרות ולא בזכות.

הסביבה שלו בזמנו לא הייתה סביבה מנצחת. לא היו לו אמצעים וליוותה אותו אמירה ברורה של "אם תיכשל בזה אנחנו לא נוכל לעזור לך" ויחד עם זאת, הוא פרץ את הדרך להצלחה.

את אסף התחלתי לפגוש לאחרונה בהופעות משותפות באנגלית, כי הצעד הבא שלו המתוכנן שלו הוא להצליח בחו"ל ובגדול.

גיליתי שלמרות ההצלחה אסף הוא בנאדם מאוד צנוע, נחמד ונעים לשוחח איתו.

אז תפסתי אותו לשיחת ריאיון לפני אחת ההופעות.

היי אסף, ספר לי קצת על ההתחלה, התחלת בגיל מאוד צעיר, האם כבר אז הגדרת לך מטרות ויעדים?

"התחלתי להופיע בגיל 18 ואז זה היה תחום מאוד אפור. בהתחלה לא היו מטרות ויעדים ברורים, בהתחלה זה אחרת, אתה נוסע באמצע הלילה באוטובוס ליפו כדי לעלות באיזו במה פתוחה בקאמל. אתה לא חושב אם תוכל להתפרנס מזה. המטרות הראשונית שלי היו לשפר את הביטחון, להתגבר על הפחד, לבנות סט טוב ולשפר את המיומנויות שלי. לא היו מסביבי אנשים שראיתי שמרוויחים מזה כסף, גם הסטנדאפיסטים הבוגרים שהכרתי הופיעו בחינם".

מה היו הסימנים שלך לדעת שאתה אכן משיג את המטרות שלך?

היה לי ברור מהרגע הראשון, אפילו שידעתי שאני לא יודע כלום ידעתי שאני יכול "

המטרה הראשונית הייתה לבנות סט כישורים ולהיות באמת טוב בסטנדאפ, להיות חלק מליין אפ של אמנים, כבר שהשתחררתי מהצבא הבנתי שאני יכול אבל זה היה תהליך ארוך, הייתי תסריטאי, עבדתי בתכניות טלויזיה, הייתה תקופה ארוכה שעברתי בין סוכנויות, כל סוכן מנסה לשנות אותך ולנסות לגרום לך להתמסחר והבנתי שעם הכישרון והמודעות יש גם מחויבות, יש לך משהו שכולם רוצים ואתה לא רוצה למכור את זה במחיר נמוך, בשלב מסוים הבנתי שאני לוקח את הכל לידיים שלי ויוצר את הכל באופן מוחשי בעצמי, הבנתי שאני רוצה לפרוץ את הדרך ועושה כל מה שצריך לעשות, לוקח הלוואות, עושה תכנית באופן כזה שלא רואה בעיניים.

אני יכול להעיד שבשלב מאוחר יותר – לפני כל קטע שהעליתי לרשת, לפני שחשבתי על התוכן הגדרתי מטרה, איזה קהל אני רוצה לכבוש, איזה אולמות אני רוצה למלא, איך זה יגרום לאנשים להרגיש, באיזו תדירות.

זה עלה לי הרבה שנים של כסף וריבים עם כל העולם אבל עשיתי את זה".

מה הלמה שלך? למה אתה עושה סטנדאפ?

"זה הדבר שאני הכי אוהב לעשות, זו הגשמה, להגשים את הפוטנציאל שלי, מצאתי את הייעוד שלי את הדבר שאני הכי מחובר אליו, סטנדאפ זו הדרך הכי טובה לא למכור את העקרונות, בעצם להיות זה שאומר את האמת. אנחנו עולים לבמה במסווה של ליצן החצר אבל אנחנו חוד החנית, אנחנו יכולים להגיד את האמת שלנו וזה הבסיס שלנו, אנחנו יכולים לשנות חשיבה – זו אומנות אדירה בעיניי, זה משתלב עם הכשרון שלי עם הדבר שאני הכי אוהב לעשות את זה והקהל איתי, זה החיבור שלי, החופש שלי".

מה היית רוצה מכאן? יש חלום יותר גדול?

"כן, להיות הסטנדאפיסט הכי מצליח במדינה, להצליח בארה"ב, להפוך להיות סטנדאפיסט בינלאומי, לעשות הפקות גדולות כמו בחו"ל".

במה אתה צריך להאמין כדי שזה יקרה?

"בארה"ב אני צריך יותר וודאות, כרגע אני יותר מגשש. ברגע שאני אדע באיזו שיטה אני בונה את מה שאני צריך לבנות אני אוכל לדעת. לגבי ישראל אני לא צריך להאמין אני פשוט יודע שזה יקרה, אין לי ספק, אני פשוט מכיר את עצמי, זה עניין של מיינדסט ואופי ואני לא אעצור עד שזה יקרה, כי אין אופציה אחרת".

מה ניתן ללמוד מניתוח המודלינג של אסף:

  1. אסף לא רק "עושה את האמנות" שלו, הוא פועל באופן שבו הוא מחובר במודע למטרות המדידות שלו ויודע בדיוק איזו תוצאות הוא רוצה להשיג.
  2. למרות ההצלחה, הוא עדיין מצליח לעשות דברים בדרך שלו, בלי לצנזר, בלי להיות מושפע מאחרים ולהשתנות וזה מתוך אמונה חזקה בעצמו.
  3. למרות שהוא כבר מאוד מצליח, הוא לא עוצר, ברגע זה כבר יש לו חלום גדול יותר ומטרות גדולות יותר, הוא יודע שיש לו תמיד "אני גדול יותר"
  4. משפט מנצח של אסף: "אני דורש מעצמי הרבה יותר ממה שידרוש ממני כל בנאדם אחר".

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top