לייעוץ והתאמה 077-4243441

איך לנהל עובדים על בסיס החוזקות שלהם?

"יש א.נשים שבכל מה שתראה להם הם ימצאו את היופי, הפוטנציאל, האפשרויות. יש א.נשים שבכל דבר שתראה להם הם יאמרו לך למה זה לא טוב, למה זה לא יעבוד, למה זה בלתי אפשרי? מתמקדים במגרעות, בחולשות. ומה קורה כשאנו מתמקדים בחולשות? במגרעות?


כל מה שנתמקד בו – יגדל. מי שיתמקד באפשרויות, בהזדמנויות, בחוזקות - יגדל".(אלון אולמן).


מה הקשר של הפתיח הזה למאמר שעוסק בארגונים?


אלון טען בציטוט שטבע האדם נוטה להתמקד במגרעות ולא בחוזקות. מכאן נוצרת סיטואציה שארגונים רבים נוטים לנהל את העובדים שלהם בהתמקדות על חולשות.? מוחבאות. מתחת לפני השטח.


חשבתם לרגע מדוע לבזבז את הזמן ב"לכפות" על העובדים.ות שלנו משימות שהן לא הצד החזק שלהם.ן? מוח האדם נוטה באופן מיידי לביקורתיות כלפי הסביבה שלו וכך, הדבר הראשון שנעשה אם חבר.ה לעבודה ישאל אותנו לגבי מצגת שביצע.ה, זה למתוח ביקורת ולחפש את המקומות שהן בגדר טעות ועליו לשפר.

הגישה המסורתית נשענת על "תיקון" חולשותיהם של העובדים.

ע"פ הספר המנהל מבוס למאמן, שחושף את מחקר גאלופ על עתיד עולם העבודה שסקר 500 ארגונים גדולים בשנת 2019, בעיצומה של מגפת הקורונה בעולם, רק 21% מהעובדים בארגונים מסכימים שניהול הביצועים הנשען על חולשות ומתן ביקורת, יתן להם מוטיבציה לבצע את העבודה על הצד הטוב ביותר.

ומה עם השאר?

מרבית הארגונים נשענים על שתי הנחות-יסוד שגויות בכל הקשור למשאב האנושי:

  1. כל אדם יכול להיות מוכשר כמעט בכל דבר.
  2. מרחב הצמיחה הגדול ביותר של כל אדם הוא בתחום חולשותיו הגדולות ביותר.

כתוצאה מהנחות אלה, ארגונים נוהגים:

  • להשקיע תקציב משמעותי על הכשרת עובדים, לאחר שהתקבלו לעבודה ולא על מיון נכון של עובדים מלכתחילה.
  • לאכוף את סגנון העבודה של העובדים על פי כללים אחידים.
  • להקצות את משאבי ההדרכה בנקודות החולשה של העובדים על מנת "לגשר" על הכישורים שלהם.
  • לקדם את העובדים עפ"י הניסיון שרכשו.

כל עוד פועל הארגון עפ"י הנחות אלה - הוא לעולם לא יפיק תועלת מחוזקותיו של כל עובד.

על מנת להבין כיצד לפעול בצורה יעילה והכי מדייקת את צורכי הארגון והעובדים, לוקחת אתכם.ן למסעו האישי של חוקר 34 ה"תימות". אחד המחקרים הגדולים בעולם מבוסס חוזקות. מאמר זה יציג סקירה של הנושאים שיביאו להבנה שעל הארגונים בארץ ובעולם לבצע טרנספורמציה בחשיבת הניהול של המשאב האנוש על מנת למנף תפוקות, להביא לרמות אושר גבוהות של הא.נשים בארגונים.

  1. נבין את הסיבה ההיסטורית לפיתוח חקר 34 ה"תימות" – חקר החוזקות.
  2. נציג את מתודת חקר החוזקות.
  3. ניכנס לעומק "מודלינג" שהשתמש בשיטה והפך ל"שם דבר" בעולם העסקי ב"מגרש הבינלאומי".

הסיבה ההיסטורית לפיתוח חקר 34 ה"תימות":

במלחמת העולם השנייה, ד"ר דון קליפטון, הוגה השיטה, שימש כנווט בצבא האמריקאי. באחת הגיחות מעל איים מקומיים במזג אוויר סוער, מטוסו סטה מהמסלול. הוא ביצע חישוב מתמטי על מנת לנסות לחזור חזרה למסלול, והתברר שנשען על מדע יותר מהאינטואיציות האישיות שלו. פעל על פי הגישה המסורתית. להישען טכנית על נוסחאות מתמטיות. אינטואיציות לא היו רלוונטיות. בחזרתו מהמלחמה, החליט שהוא הולך להקדיש את חייו בחקר ההתפתחות האנושית ולחקור את מה שטוב בבני אדם. תהה עם עצמו מה היה קורה אילו השתמש באינטואיציות החזקות שיש לו.

"מה יקרה אם נחקור את מה שטוב באנשים"? ד"ר דון קליפטון.

ומשם, בשנת 1949 הקימו קליפטון ועמיתיו קרן שחקרה את המשאב האנושי. הם זיהו כי סטודנטים מצליחים, שהגיעו להישגים גבוהים והתמידו עד סוף מסלול הלימודים, היו בהם תכונות אופי שונות באופן מובהק מאלה שהצליחו פחות. הם פיתחו מאות מכשירי חיזוי מבוססים מדעית שביצעו התאמת אנשים עם כישורים נכונים לתפקידים הכי מדויקים להם, מתוך הכישורים והיכולות הדומיננטיים ביותר.

מתודת החוזקות:

"תימה" זה דפוס חוזר של חשיבה, הרגשה או התנהגות – שעשויה לפתח חוזקה. "תימה" לכשעצמה היא דפוס חוזר שאפשר לטפח כחוזקה או לבזבז.

"מזהה החוזקות" הופץ גם במהדורה דיגיטלית באתר VIA. הוא תוצר מאמץ של 25 שנה שהושקעו בו מיליוני דולרים על מנת לזהות את חוזקות הא.נשים. "מזהה החוזקות" כולל 34 "תימות" עיקריות, עם אלפי קומבינציות ומזהה כיצד ניתן להביא לידי ביטוי הצלחה אישית ומקצועית.

מתוך 34 "תימות" אלו, ניתן לזהות את ה5 הדומיננטיות. כאשר אדם מודע למשאבים החזקים שלו, הוא נע קדימה, בכל תחום בחיים.

תועלת האנשים כיחידים בתכונות אלו, הן חוזקות.

צוות שמכיל מגוון של א.נשים עם חוזקות משלימות. האם בעיניכם.ן הוא נחשב לצוות מנצח? אם יכולתם.ן לדעת מהן 5 ה"תימות" של אנשיכם.ן בארגון, כמה לדעתכם.ן ניתן היה למנף את ההישגים, את התפוקות והביצועים?

"מודלינג" מהעולם העסקי שהשתמש בשיטת 34 ה"תימות":

וורן באפט המשקיע הפרטי הגדול ביותר בעולם, שהונו האישי נאמד במרץ 2022 במעל 126 מיליארד דולר, מעיד על כך שהשוק הגלובלי אכזרי ואף לא מוסרי. אדם צריך להיות מודע ל"תימות" שלו על מנת לדחוף את עצמו קדימה בעזרתן.

אחת ה"תימות" החזקות אצלו היא תקשורת המבוססת על סבלנות. משם, הגה את עקרון ה"פרספקטיבה של עשרים שנה" שעל פיו הוא משקיע בחברות שיכול במידה מסוימת של בטחון לחזות מראש לעשרים שנה הבאות. הוא בחר לא להשקיע בחברות כגון מייקרוסופט, הוא מעשי בחוזקותיו ולכן בחר להשקיע בשווקים שהוא יכול להבין ולחזות את קיומן ב20 השנים הבאות, כגון "קוקה קולה", "וושינגטון פוסט". תימה נוספת שחזקה אצלו היא אמונה בזולת ולכן הוא בוחר בקפידה את מנהליו הבכירים ונותן להם אוטונומיה מלאה בניהול. הוא נוטה להתערב ניהולית, מעט מאד.

אם נדע להתנהל מול המנהלים ואנשינו בארגון מול ה"תימות" שבהם, נוכל להפיק רווחים, למנף קשרי גומלין בצוותים ובקשרי לקוחות, ונגרום להם לסיפוק ואושר שאנו משתמשים בחוזקות שלהם.ן.

נניח שנכיר בעובדה שאחד מאנשינו עם "תימה" של חיוביות. אלו אנשים עם התלהבות מדבקת. מצב רוחם בד"כ טוב, הם מעוררים באחרים התלהבות לבצע משימותיהן. אחד כזה, נציב קרוב ככל האפשר ללקוחות החברה. הוא יגרום לכך שהארגון ייראה חיובי ודינמי. הוא יהיו עם הרעיונות הטובים ביותר לחגוג הישגים. ויניע אנשים באנרגיות שלו לקדם משימות ולדחוף קדימה.

תארו לכם.ן מה יקרה אם נזהה "תימות" אלו באנשינו בארגון ונדע להשתמש בהם.ן בחוכמה.


כמו ד"ר דון קליפטון, גם מרקוס בקינגהם וד"ר מרטין סליגמן במחקרים רבים מתחום הפסיכולוגיה החיובית מוכיחים שוב שוב, כי מיקוד בחוזקות מהווה דרך בטוחה ומהנה להתפתחות אישית וארגונית, שמשיגה תוצאות יותר אפקטיביות, מאשר מיקוד בחולשות. כאשר א.נשים פועלים.ות מתוך חוזקות, קל להם.ן יותר לפעול מתוך אנרגיות חיוביות ומצוינות אמיתית.

רוצים לשפר את יכולות הניהול שלכם.ן ולקבל כלי ניהול חדשניים ומיומנויות אימון? הצטרפו לוובינר למנהלים שלנו כאן

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", בוגרת "קוד האימון", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מצוינות אישית באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top