לייעוץ והתאמה 077-4243441

מה הקשר בין אימון מנטאלי וחג השבועות

תמיד תהינו מדוע אנו לובשים לבן בחג השבועות. במאמר הזה תגלו כמה ההתעלות הרוחנית שהסממן המובהק "ללבוש לבן", קשור באופן ישיר לאימון מנטאלי. כמה מאתנו יודעים שהימים מפסח ועד שבועות הם פרק זמן שהוא כולו תרגול מנטאלי? ארבעים ותשעה ימים, שמגיעים לשיא העבודה המנטאלית בחג השבועות.

תחשבו רגע על הקצב בו אנו חיים היום. העולם השתנה. קצב החיים כל כך אינטנסיבי.

אנשים היום מחפשים משמעות ותכלית לחייהם. עולם המיינדפולנס, המדיטציה, דת ויוגה הפך ל"שם דבר" בעולם. הצורך לקחת רגע לעצמנו ולעצור את הטירוף.

כדי להבין מה קרה לנו, חשוב לקחת רגע "ZOOM-IN". מה קרה בעולם ומה גרם לעולם האימוני ולכל תחומי הליבה שמאפשרים לנפש לצמוח מתוך הבחירות שלנו להתפתח בעוצמה בשנים האחרונות, ובהמשך תבינו, כמה לחג השבועות קיים קשר חזק עם העולם האימוני.

העולם עבר "גלגולים רבים" ומהפיכות רבות. מהפכה מאפשרת לעשות קפיצת דרך משמעותית שמשנה את דפוסי החשיבה והפעולה.

אנחנו מדברים על 4 מהפיכות שהתחוללו בעולמנו:

  1. המהפכה המדעית שהחלה בשנת 1543 – לאחר פרסום שני כתבי עט מדעיים מהפכניים, שחוללו מהפכה בתחום האסטרונומיה ומהפכה דומה בתחום הרפואה.
  2. המהפכה התעשייתית, שנת 1760 - התפתחות מנוע הקיטור שהביא להמצאת הרכבות, גרם לשינוי מסיבי בשיטות התחבורה ובייצור. תרבותהצריכה גדלה משמעותית ועקב כך, קצב החיים גדל.
  3. המהפכה הדיגיטלית והמידע – שנת 1960 התאפיינה בייצור המוני ושימוש נרחב במעגלי לוגיקה דיגיטלית והטכנולוגיות הנגזרות ממנה, שהביא לפיתוח וייצור מחשבים, טלפונים סלולריים. יותר מידע, יותר זרימה דינאמית ומסיבית של נתונים. ואנחנו? אנו נותרנו אותם אנשים עם חשיבה כמו של הורינו ורוצים לקבל תוצאות דומות. אבל זה פשוט לא יקרה, כי העולם משתנה במהירות.
  4. מה עובר על בני האדם בתוך כל הסערה הזו? אנשים חווים הצפה, בלבול, יותר מידי אפשרויות בחירה. מרבית האנשים לא עשו קפיצה בתודעה שתאפשר להם להשתמשבתבונה באמצעים החדשים ובצורה שתקדם אותם. 

כתוצאה מכך , נראה יותר ויותר אנשים שחווים חוסר שליטה בחייהם והתוצאות: השמנה, דיכאון, התקפי לב, בהיקפים שלא ידענו. אפילו האושר, רמת שביעות הרצון של האנשים מחייהם, אינה נמצאת בעלייה כפי שהיה צפוי כתוצאה משיפור ברמת החיים. 

המצב הזה מביא אלינו את המהפכה החדשה שרבים מכם כבר חלק ממנה – מהפכת התודעה האישית – שנתנה אותותיה בשנת 2010.

הקשר בין ההקדמה ההיסטורית הזאת לחג השבועות?

האימון המנטאלי החל עוד לפני 3000 שנה. התשובה העתיקה ביותר לחיפוש משמעות ותכלית החיים הגיע למעשה במעמד הר סיני.

התורה, אם נשכיל לפענח אותה, כל אחד יידע למצוא את המסר האישי המיועד לו. בהתקדמות בשלבים, צעד אחר צעד, נגיע לשינוי ב"מיינדסט", נוסיף מיומנויות חדשות בחיינו.

הרב סימון יעקובסון בספרו "ספירת העומר - תיקון המידות " כותב על המשמעות של ספירת ארבעים ותשעה הימים בין פסח לחג השבועות, כימים של ציפייה והכנה לקבלת התורה. כלומר, מרגע היציאה ממצרים.

ימים אלו הוקדשו להכנה נפשית ונקראו מאוחר יותר, ימי "ספירת העומר". כיצד זה נוגע לנו כיום, ואיך מתקשר ענין זה להתבוננות בנקודות הנסתרות שבנפשנו? התשובה למעשה נמצאת בהבנה פנימית של ענין יציאת בני ישראל ממצרים.

את המילה "מצרים" מפרשים כגבולות ומיצרים, בשפה האימונית: "חסמים ומעכבים". מייצגת את כל מה שמעכב אותנו לצמיחה וגדילה אישית, החסמים הללו מונעים מאתנו את הביטוי העצמי החופשי להגשמת המטרות שלנו בחיים.

לכן היציאה ממצרים משמעותה חירות אמיתית ושחרור מכל הדפוסים המגבילים אותנו. לאחר היציאה ממצרים הכינו בני ישראל את עצמם מבחינה רוחנית, בהיותם במדבר במשך 49 יום, למאורע הגדול ביותר בכל הזמנים: מתן תורה למשה ולעם היהודי בהר סיני.

את התורה הם קיבלו לאחר שביצעו שינוי והוספת מיומנות לתודעה הנעלה ביותר בכתובים, שנקראת: "המלכות שבמלכות".

התקופה הזאת מוקדשת להוסיף לנו מיומנויות אישיות, שהרי עם ישראל שהה יותר מ3400 שנה במצרים ונטמע בתרבות המצרית שאינה משקפת את הערכים והמוסר ממה שבורא עולם ציפה מאתנו. התרחשה "תקיעות" רוחנית. מזכיר לכם משהו?

לאחר יציאת מצרים, הם עברו תהליך של "לידה מחדש" וטיפסו צעד אחר צעד לדרגה הגבוהה ביותר אליה הגיעו אי-פעם. סימון יעקבסון מדבר על 10 ספירות מעולם הקבלה שהן כוחות פסיכולוגיים. שם מיומנות מתווספת למיומנות, עד שזה הופך לטבע והאדם מגיע לחירות עצמית אופטימאלית.

שבעה שבועות ושבעה ימים יוצרים מפגש עם מידה אחרת של רגש. לדוגמא:

השבוע הראשון של הספירה שייך לחסד שבחסד– מידת אהבת הטוב. בחינת אהבת הטוב בתוך אהבת הטוב. המונח "חסד" הוא מידת האמפתיה שאנו רוחשים לצד השני. היכולת שלנו לשים את עצמנו בנעליו של האחר. אנו מפעילים את הכלי האימוני הזה בהטמעת מיומנות "תוכנת ההפעלה האנושית".

השבוע השני של הספירה שייך לגבורה שבחסד – כמה אנו מציבים גבולות. עובדים למנן את ריצוי האחרים על חשבוננו. כאן נאמן את המתאמן שלנו על כמה חשוב שימלא את עצמו על מנת לתת לאחרים. "התרוקנות" עלולה להזיק לו. כמה אני "ממנן" את הנתינה שלי לצד האחר? כמה הצד השני מנצל את נתינת ה"יתר" שלי. האם בכך שאני אוהב יתר על המידה אני עלול להזיק לצד השני?

כל יום בספירת העומר, מסמל מידה ובכל יום עובדים על צירוף של הכוחות הפסיכולוגיים שמוצגים במודל. ישנו יום שמדבר על "רעלנים", מידת הביקורתיות שלנו, על בשלות להשגת יעדים, שליטה מוגזמת, הצבת גבולות, היכולת לאהוב, היכולת לסלוח, מרכיבי אהבה אמיתית ועוד מרכיבים רבים שקשורים למרכיבי האימון המנטאלי שאנו נוגעים בהם בתהליך אימוני להשגת מטרות המתאמן מתוך בחירתו האישית.

הניתוח היומי מאפשר לנו להתבונן בצורה אובייקטיבית על הרגשות שלנו, שהם למעשה סובייקטיביים. באמצעות החוזקות, המעכבים והערכים שמובילים אותנו כתשתית, נוכל לפתח ולעדן רגשות אלו עד להשגת בגרות רוחנית ורגשית כאחד. כלי מגביר מודעות.

ערב חג השבועות, המסע לקראת סיומו, או בהגדרה המדויקת יותר, תחילתה של דרך חדשה, "מלכות שבמלכות"- האדם שהטמיע 49 ימים את המיומנויות, הנו אדם עם בטחון עצמי שמושרש עמוק בתוכו מתוך מיקוד שליטה פנימית, הוא מכיר בערך שהוא מביא לעולם הזה ובייחודיות שלו.

את הצמיחה בתקופה זו ניתן להשוות למרוץ מרתוני. אנו קובעים לעצמנו יעדים, ומנסים להשתפר בכל יום. אנו מביטים לתוך לבנו, ומנסים לתקן את התכונות השליליות שבתוכנו ולהפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמנו.

49 ימים חלפו. סיימנו תהליך אימוני אינטנסיבי.

כעת, נשב לשולחן החג, כשאנו מביטים בעיני יקירינו, באהבה אמיתית וכנה, באמפתיה, הכלה וקבלה, מפעילים "מגבירי אושר בחיינו", וחיים בהתעלות מופלאה, כשכולנו לבושים לבן.

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מנהלים באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top