לייעוץ והתאמה 077-4243441

הבחירה באימון כמקצוע לחיים

מקצוע הקואצ'ינג תמיד סקרן אותי

"אני חייב לומר לך שאת הפרקטיקום של החיים שלך עשית עלינו". כך אמר לי אחד מהנגדים שלי כשהחלטתי להצטרף ללימודי "קוד האימון". ביקשתי ממנו הסבר על המשפט הזה ושם, הבנתי שהבחירה שעשיתי מדויקת לי. מסתכלת עליהם ומבינה שהם עברו תהליך במהלך השירות הצבאי שלהם כשאני שם, "מצטרפת ומובילה".

מאמן על יידע לנקוט במספר אסטרטגיות להוביל "טרנספורמציה" באנשים. זה מדויק גם במנהלים בארגונים ובחברות שרואים בהון האנושי שלהם כ"כח מניע" ושהם בהבנה שאנשים מאושרים הם פרודוקטיביים ויעילים.

  1. לייצר משמעות בעשייה של המתאמן.
  2. להשתמש בחוזקות, בכישורים ובערכים שלו כמשאבים וכתשתית למיצוי יכולות ולאושר כאורח חיים.
  3. להוביל אותו להתגבר על ה"מעכבים" והפחדים שלו על מנת להתפתח ולגדול.
  4. לדייק ולשקף לו את המטרות שלו, להציב בפניו אתגרים שיכול להגיע אליהם.

וכך, עוד לפני שהצטרפתי לשורות "קוד האימון", הבנתי. הבנתי שהעברתי תהליכים באנשים שהיו סביבי. ולא רק שם. מי שיבחר באימון כמקצוע לחיים, יהיה כזה שיבין את החוזקות שלו בעשייה היומיומית וכמה הוא משמעותי לאחרים ביכולת שלו להקשיב, לשקף ולתת להם את אפשרות הבחירה. לאורך חיי הבוגרים, מצאתי את עצמי מקשיבה לאנשים סביבי. נמנעת לייעץ, מתוך התחושה שייעוץ מגיע מ"כח הכפייה" ולא מ"כח הרצון והבחירה" של האדם.

אני זוכרת את התהליך הראשון שהעברתי בפרקטיקום. מתאמנת חיילת. בתחילת השירות הצבאי שלה. עברה תהליך אימוני בשל קשיי הסתגלות.

שימו לב מה היא כותבת: "האימון ענה מאוד על הציפיות. מרגישה מלאת אנרגיות לאחר כל פגישה, עם הדרך שאני עושה. בזכות האימון, מצאתי ומינפתי את החוזקות שבי. שיפרתי את ההתמודדות שלי עם דאגות ולחצים מיותרים וחיזקתי מיומנות ביצירת קשרים חברתיים. הצלחתי בתהליך. הפכתי ליותר חייכנית ואופטימית בחיים".

תחושת השליחות והמשמעות עצומה. הבנתי, כמה ברי מזל הם אותם צעירים שעוברים תהליך אימוני. בסך הכל 10-11 מפגשים. זהו תהליך "משנה חיים".

ואם נעמיק רגע לBorn To DO, נבין כי האנשים שיבחרו במקצוע האימון כמקצוע לחיים ויצליחו במקצוע הזה, יהיו בהם יכולות ייחודיים.

אז מאיפה צמח מקצוע האימון?

שלהי שנות ה-90, כנס פסיכולוגיה בינלאומי, עולה הוגה הפסיכולוגיה החיובית ד"ר מרטין סליגמן ומתחיל את ההרצאה שלו ב: "חברים, נכשלנו!" הלם בקהל והוא ממתין קצת, על מנת שכולם יבינו את מהות המשפט. "תסתכלו על הגרף הזה. הפרמטרים בגרף מראים באופן מובהק את מהות הכישלון שלנו. מספר הפסיכולוגים לנפש עולה ועם זאת במהלך השנים ישנה עליה מתמדת במספר האנשים הלוקים במחלות דיכאון. כיצד יכולה להיות סתירה כל כך חמורה , אנחנו לא בכיוון !!!! העולם זקוק לשינוי ומהר".

מכאן הגיעו למסקנה שהשיטה הישנה "התמקדות בדיכאון" אינה הפיתרון הנכון לבעיה ומעבר להתמקדות בהגברת האושר אצל המטופלים תשנה את פני המציאות ומשם מקצוע הקואצ'ינג נולד. האימון בהיותו מכוון כוחות ומטרה, מכוון עתיד ופונה לאוכלוסייה בריאה, ללא הסטיגמה של בריאות הנפש, הפך למושך ומסקרן.

הגישה הפסיכולוגית העדכנית, משלבת עמה גם גישות אימוניות מתוך המקום להצמיח ולהגביר אושר באנשים. מקצוע הקואצ'ינג תפס תאוצה בשנים האחרונות כשהוא שם את הדגש בקידום החוסן הנפשי ובאושר מעשי על מנת להוריד את שיעורי הדיכאון באוכלוסייה, בתשובות מיידיות ולא טיפולים של שנים. בהתלבטויות, דילמות אישיות, מערכות יחסים, בהגברת תוצאות עסקיות, חיזוק בטחון עצמי וקשיי הסתגלות ועוד מגוון רחב של שאלות. תחילת המהפכה, החלה בארצות מערב אירופה ובארה"ב. מטרת המאמנים היא להגביר את החוזקות והיכולות של כל אדם, להביא אותו לגרסה הטובה ביותר שלו, על ידי מתודה מוכחת שמביאה תוצאות מעולות.

תהליך האימון בעידן הנוכחי, דוגל בשיטת ה"כאן ועכשיו". בין עשרה לאחד עשר מפגשים ממוקדי מטרה, מבלי להתעכב על עברו של המתאמן. התהליך מביא את המתאמן לאמץ כלים, איתם יוכל להמשיך הלאה בכוחות עצמו.

ולמה קוראים לזה "קואצ'ינג" או "אימון"? שאלה טובה! המושג הינו מעולם הספורט. מי שמתאמן באופן עקבי, מציב לעצמו מטרות, משקיע זמן ופעולות על מנת להגיע למטרות האימוניות שלו וכך ממטרה למטרה, הופך להיות ספורטאי טוב יותר, מטמיע פעולות בנחישות והתמדה, עד שזה הופך לטבע. כך גם האימון המנטאלי. פעולות ומטרות, נחישות והתמדה יביאו את המתאמן לשיאים חדשים בחייו.

מהו המניע ההיסטורי העיקרי שמינף את תחום האימון ולהגדירו כמקצוע? מה מניע א.נשים לבחור באימון כמקצוע לחיים? מה המיומנויות החזקות הנדרשות ממאמן על?

למאמנים נדרשים 5 מיומנויות מרכזיות:

  1. אמפתיה - אמפטיה היא היכולת לחוב ולהרגיש את עצמך בחייו הפנימיים של אדם אחר, דרך שאילת השאלות, דרך היכולת להתחבר אליו, דרך "ראפור". הרב ד"ר אברהם טברסקי מגדיר את מושג האמפתיה: "ללבוש את בגדיו של האחר". להקשיב ולחזור לבגדיך.
  2. הקשבה פעילה - היכולת להקשיב הקשבת 360 מע'. הקשבה לכל המרחב כאילו שהדובר נמצא בלב לבו של היקום והמאמן ער לכל מה שקורה. קולט במלוא החושים שלו את מה שנאמר במרחב, קולט באופן רב ממדי ויודע להתייחס לתוכן המילולי, הפיזי, לתנועה, לאינטונציה, כך שניתן להגיע איתה לתובנות עמוקות.
  3. מיסוך – ניקוי דעה קדומה, הנחות ושיפוטיות. לפעמים הם חזקים מאתנו. וגם אם זה עולה, המאמן חייב לדעת לנטרל זאת ולא לתת להם משקל.
  4. מיקוד – המיקוד הוא במי שנמצא מולי. בדיבור שלו, בשפת הגוף שלו, במילים שהוא בוחר ובקצב. להתמקד רק בו.
  5. משוב – תגובה שמעידה על הבנה ושיקוף.


שאלת ה"למה"? למה ללמוד אימון אישי?

  • למען עצמך – גם כאלה שיבחרו שלא להמשיך בפרקטיקום, לימודי האימון נתנו להם ערך לחיים. הם עוברים תהליך באופן כזה שהמודעות האישית שלהם השתנתה והתחזקה. רואים אותם מתמודדים עם אתגרי החיים באופן טוב יותר, ביצעו שינוי באמונות שלא שרתו אותם ואימצו אמונות חדשות שבאמצעותם "גדלו" והתפתחו. למעשה זה סוג של אימון וטיפול עצמי אינטנסיבי ועם זאת ארוך טווח.
  • למען אחרים – פיתוח יכולות ההקשבה והיכולת להבין אחרים ברמה אחרת, מביא את כל מערכות היחסים בחיינו למקום אחר. בין אם בזוגיות, מול הילדים, מול חברים או קולגות בעבודה. וכפי שכבר ציינתי, מדובר במקצוע "משנה חיים" של אנשים. מקצוע עם השפעה נרחבת. תחושת השליחות בכל תהליך שמסתיים היא עצומה. אנחנו "שליחי האושר" ביקום הזה.
  • פיתוח מיומנויות לכל תחום – המיומנויות שאנו מפתחים במקצוע האימון משרתים אותנו בניהול זמן, ניהול כלכלי, ניהול עצמי, בטחון עצמי, תקשורת ועוד מגוון תחומים שהופכים אותנו ל"מאסטרים" בכל תחום שניגע בו.
  • חווייה – לימודי אימון אישי הם חווייה עצומה. עברנו בהם מסע מעצים, שנתן לנו כלים לכל החיים. מסע של גילוי עצמי. והסביבה? סביבה של אנשים כמונו, שאוהבים להתפתח ולעזור לאחרים.

קואצ'ינג? מקצוע עם שליחות עצומה להגברת האושר באנשים.

(הכותבת הנה מאמנת אינדבידואלים וארגונים בשיטת "קוד המנצח", מנחה במסלול להנחיית קב' ופיתוח מנהלים באונ' בר-אילן, בעלת שני תארים במדעי ההתנהגות, פרשה מחיל האוויר בדרגת רנ"ג לאחר 28 שנות שרות וניסיון רב בתפקידי ניהול במערך הטכני בח"א).

שוש בשארי - קוד האימון

שוש בשארי

מאמנת להעצמה אישית וארגונית

בית הספר להכשרת מאמנים
בשיטת קוד המנצח

קוד האימון. הצלחה מעשית.

להגשת מועמדות לקוד האימון

      אני מעל גיל 27, עומד/ עומדת בתנאי הסף להגשת מועמדות ומעוניין/ מעוניינת שיחזרו אלי לפרטים נוספים.

    *הקבלה ללימודי אימון בביה"ס להכשרת מאמנים - קוד האימון, מותנית במילוי שאלון היכרות ועריכת ראיון קבלה אישי על ידי איש צוות בכיר.

    "השאלה היחידה שעומדת בינינו לבין כל מטרה שנרצה להשיג איננה האם אני יכול אלא מה אני מוכן לעשות כדי שזה יקרה ואיפה נמצאים הכלים, השיטות והסביבה ללמוד איך להגשים זאת"

    -- אלון אולמן

    Scroll to Top